fbpx

Tulajdonosi jövőkép kontra valóság…

Avagy hogyan tartsuk irányban a vállalkozásunkat?

Cégtulajdonosként valószínűleg határozott elképzelésed van arról, hova tart a vállalkozásod. De azt is meg tudnád fejből mondani, mennyit haladt a cél felé az elmúlt három hónapban? És vajon tudnál róla, ha elakadt volna az úton?

Ahány cégtulajdonossal ülök le tárgyalni, annyiféle jövőképpel találkozom. Vannak, akik önjáró vállalatot akarnak építeni, hogy cégtulajdonosi szerepüket megtartva csak az igazán fontos stratégiai vagy termékfejlesztési kérdésekkel foglalkozhassanak. Mások azon dolgoznak, hogy bejussanak a megye top száz vállalata közé, megint mások pedig azon, hogy a jelenlegi vállalkozásukból úgy hozzák ki a maximumot, hogy az ne menjen a magánéletük rovására.

Ezek mind jó vágyak. Helyénvaló vágyak. De konkrétumok nélkül soha nem fognak megvalósulni, vagy csak olyan hosszú idő alatt, hogy a végeredményt alig lesz lehetőségük élvezni. Konkrétumok alatt két dolgot értek:

  1. Átgondolt és lefektetett jövőkép.
  2. A jövőképhez vezető, megvalósítható út.

A jövőkép miértjét és hogyanját ebben a posztban  jártam körbe. A mostaniban a másodikra, vagyis a jövőkép megvalósítását lehetővé tevő útitervre fogok fókuszálni.

Miért van erre szükség? Azért, mert egy vágy önmagában nem több, mint egy erős, de mégis homályos érzés azzal kapcsolatban, merre szeretnénk haladni. Kicsit olyan, mintha azt mondanánk, „nyugatra akarok menni”. A probléma ezzel az, hogy minden, ami nincs keletre, nyugatra van. Ha ennyi az útitervünk, bármi is legyen a vágyott cél, biztosan jó nagy kerülőúton jutunk el odáig – ha eljutunk egyáltalán.

A minap hosszasan beszélgettem egy sikeres mérnöki szolgáltató cég tulajdonosaival, akik kivétel nélkül egyetértettek abban, hogyan szeretnének fejlődni, és egyöntetűen a cég növekedésében látták az irányt. Első hallásra úgy tűnt, ez kellő tulajdonosi elkötelezettség ahhoz, hogy belevágjunk az Önjáró vállalati rendszer kialakításába. Mégis szükségét éreztem annak, hogy a beszélgetésen mélyebbre menjünk, és arra vonatkozóan is közös megértést és megegyezést alakítsunk ki, hogy mit jelent a kívánt növekedés számokban.

Arról nem is beszélve, hogy az egyes tulajdonosok pontosan milyen szerepet képzelnek el maguknak ebben a folyamatban. Például három év múlva milyen pozícióban és mennyit szeretnének dolgozni? A növekedést nemzetközi vagy hazai viszonylatban képzelik el? Éves szinten 5-8 vagy 15-20 százalékot terveznek fejlődni? Ez a pár kérdés elég volt ahhoz, hogy mindenki számára láthatóvá váljon: a közös halmaz a jövőkép tekintetében igen szűk. Valamint az is, hogy bármilyen továbblépés előtt elengedhetetlen a közös nevező megtalálása.

Seneca szavai a vállalatépítésre is igazak: „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”

Ha a vállalkozásodnak nincs egy olyan stratégiai térképe, amelyen a vezetői csapattal együtt pontosan meghatároztad, hogy egy, három vagy öt éven belül hová kell eljutnia a cégnek (és ehhez mit kell idén vagy már ebben a negyedévben tennied), akkor annak a fejlődését nem a céljaid fogják vezérelni. Sodródni fog. Még akkor is, ha néha megpróbálod a kezedbe venni az irányítást.

Kijelölt út és navigációs célok nélkül lehetetlen megmondani, hogy egy cégnek az adott pillanatban hol kellene tartania. Ahogy azt is, hogy letért-e a stratégiában lefektetett útról vagy hogy kell-e korrigálnia a jelenlegi haladási irányt. A vállalatépítésben itt lehetnek nagy hasznunkra a stratégiai kulcsmutatók, valamint a konkrét, rövid, közép és hosszú távú célokhoz rendelt pénzügyi mutatók, amelyek valósághűen tükrözik a cég heti, havi és negyedéves teljesítményét. Így akár hetente egyértelmű képet kaphatunk arról, milyen mértékben haladtunk és hol tartunk a kitűzött cél felé vezető úton.

Azoknak a cégtulajdonosoknak, akik nem szeretnének nyolc-tíz évig vagy még hosszabb ideig sodródni, azt tanácsolom, hozzák létre a stratégiai térképüket és fogalmazzák meg a negyedéves, éves, valamint a közép és hosszú távú céljaikat. A következő lépésben pedig rendeljenek hozzá egyértelmű operatív és stratégiai mutatókat.

Egy jól átgondolt stratégiai térkép a megfelelő mérföldkövekkel megbízható útvonaltervként szolgál a céljaid felé, amelyhez mindig visszatérhetsz, bármilyen nehézség vagy éppen lehetőség merülne fel az út során. Emellett folyamatos visszajelzést ad a jövőkép felé történő haladásról is.

Belevágnál az útvonaltervezése, de szakértői segítségre van szükséged? Foglalj időpontot egy 15 perces konzultációra, ahol körbejárjuk, hogyan tudok segíteni a személyes és üzleti céljaid megvalósításában.


Ugorjon vállalatával a következő szintre!

Tegye rendbe velünk vállalkozása szervezeti struktúráját!

Együtt kidolgozzuk cége következő generációs, átlátható szervezeti struktúráját, meghatározzuk a vezetői pozíciókat és egyértelmű felelősségi köröket dolgozunk ki, melyek a vezetők és kollégák felelősségei az egyes pozíciókban.

Tegye meg az első alapozó lépést az önjáró cég irányába!