fbpx

 A CÉGTULAJDONOSI JÖVŐKÉP KÉT ARCA

Vajon mekkora jelentősége van annak, hogy a cégtulajdonost milyen személyes vágyak vagy cégére vonatkozó célok vezérlik? Hogyan segítheti a cégtulajdonosi jövőkép a cég kiteljesedését vagy éppen hogyan korlátozhatja a növekedését. Erről kérdeztük Krausz Zoltán vállalatépítési szakértőt.

Éveken át foglalkoztatott, miért van az, hogy egy középvállalat olyan piacokon is megreked egy limitált méretben, ahol óriási növekedés vagy akár a nemzetközi piacra lépés is ott lett volna a lehetőségek közt. Mi lehet ennek az oka?

Most már tudjuk, hogy leginkább a tulajdonos vágyai, tervei, elképzelései határozzák meg, hogy mekkora potenciált tud elérni a cég. Mert sokan vannak, akik már az elején úgy indulnak neki, hogy „csak jussak el addig, hogy ki tudjam venni az éves 10-80 millió forintos osztalékot a családnak”. Ha valaki eljut eddig, az persze igen komoly eredmény, elismerést érdemel és a cégtulajdonos joggal büszke is rá. Ezt a találkozóinkon mi sem mulasztjuk el elmondani. De aki ezzel az attitűddel indul neki, az egyben a talán legerősebb növekedési korlátot is felállítja.

– Mark Zuckerberg is mert nagyot álmodni mint cégtulajdonos?

– Biztos vagyok benne, hogy Mark Zuckerberg esetében a Facebook jövőjéről alkotott elképzelésében semmilyen korlát nem szerepelt. Sok más mellett ez az egyik oka annak, hogy a Facebook a világ egyik domináns cégévé válhatott.

Persze, nem kell mindenkinek azzá válnia, de személyesen is hiszek benne, hogy óriási veszteség egy olyan potenciált veszni hagyni, amely egy cégben, de akár egy egyénben rejlik – például: Önben. És ami még fontosabb, hogy nem csak növekedési potenciálról beszélek, hanem más lehetőségekről is, például hogy a cég a megye egyik legstabilabb munkáltatójává váljon.

Hiszen honnan tudhatná, hogy mire képes, ha már előre eldönti, hogy mi az, amire nem lesz képes?

– A Vállalatépítési Programban így pontosít(anak) a cégtulajdonos(ok)

– Ma már csak úgy kezdünk Vállalatépítési Programot, hogy pontosítjuk a tulajdonosi körrel, mi az a közös nevezőt tartalmazó jövőkép, ami mentén egyáltalán érdemes egy cég fejlesztését megkezdeni.

Óriási ráébredésekre, felismerésekre ad mindez lehetőséget.

Egy esetben például az öt tulajdonos rájött arra, hogy közülük 3-4 nem is igazán szeretne már a cég vezetésével foglalkozni, de megerősödött az a szándékuk, hogy tulajdonosok szeretnének maradni. Sikerült egy közösen elfogadott növekedési utat kijelölni a vállalkozás számára, amely így sokkal határozottabban folytathatta a nemzetközi terjeszkedést.

Egy másik esetben pedig sikerült tisztázni a tulajdonossal, hogy ő valójában elégedett azzal a helyzettel, amiben a cége jelenleg van. Egyáltalán nem szeretne növekedni, de nélkülözhetetlennek tartja, hogy a vállalkozás a jelenlegihez képest sokkal önjáróbb legyen, és ő mint tulajdonos egyéb teendőinek szentelhesse idejét.

Volt olyan eset is, ahol egyértelművé vált, hogy a további növekedés legfőbb akadálya a tulajdonos részvétele az operatív napi teendőkben. Bár ez számára is nyilvánvaló lett, mégis úgy döntött, hogy nem szeretné enélkül a nyüzsgő tevékenység nélkül élni mindennapjait. Maradt operatív vezető, vállalva ezzel azt is, hogy még korlátozza a cég fejlődését.

Az utóbbi esetben például sok sikert kívántunk neki, és hozzátettük, hogy a klasszikus értelemben nem érdemes vállalatépítésbe fogni. Persze más lett volna a helyzet, ha a tulajdonos a munkájában stratégiai és üzletfejlesztési feladataira kívánt volna koncentrálni, amely indokolja egy önjáró vállalat kialakítását. Komoly eredménynek tartom ezt is, hiszen nemcsak magát, hanem az egész szervezetet megkímélte a tulajdonos attól, hogy belevágjanak egy transzformációs programba, ami eleve kudarcra volt ítélve.

– Ezért fontos a cégtulajdonos jövőképe

– Amikor középvállalatokkal dolgozunk, akkor már az alapoktól kezdjük a közös munkát.

Ez pedig a cégtulajdonos jövőképének tisztázását is jelenti. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi a cégtulajdonos személyes és céget érintő jövőképe. Milyen értékrend alapján működteti a vállalkozását, és vajon meg tudja-e fogalmazni a küldetését?

Ezek segítenek abban is, hogy információkat gyűjtsünk a cégtulajdonos szándékairól, céljairól, elkötelezettségéről. Kiderülhet például az is, hogy a tulajdonos számára a kiszámítható növekedés sokkal fontosabb, mint annak dinamikája, de akár az is, hogy a kitűzött célok eléréséhez egyelőre nincs meg a megfelelő potenciál a szervezetben.

– Hogyan befolyásolja a cégtulajdonos jövőképe a szervezetet?

– Egy családi vállalkozás vagy több tulajdonossal felálló cég esetén a cégtulajdonos szemlélete, elképzelése, céggel kapcsolatos céljai meghatározó tényezőnek bizonyulnak.

Ha a cégtulajdonos megfogalmazza azt, hogy mit szeretne elérni a vállalkozásával, mi a jövőképe, akkor a munkatársak számára is világosabb lesz a cél és az ahhoz vezető út is. Egy ilyen jövőképnek egészen konkrétnak kell lennie ahhoz, hogy pontos akciótervet lehessen kidolgozni. Nem utolsósorban tartalmaznia kell azt is, hogy a tulajdonos a jövőbeni szervezetben mindössze stratégiai irányító vagy operatív vezető szeretne lenne, hiszen ez az egyik alapvető inputja egy jövőbeni menedzsment csapattól elvárt felelősségi és tudásmixnek.

– A „Miért?” kérdés

– Vagyis mi az, amiért megéri önnek reggel is felkelni…

…és éppen azt a céget építeni, amelyet már akár 20-30 éve irányít. A kérdés sokszor meglepő reakciókat vált ki, és gyakori az a válasz, hogy: „hiszen mindig is ezt csináltam, mi mással foglalkoznék?”. Értelemszerűen ez nem változik meg egy kérdéstől. De tízből kilenc vállalatépítési folyamatban e kérdés ismételt megválaszolása vagy a 20-30 évvel korábban – a vállalkozás indításakor – erre a kérdésre adott, sokszor nem tudatos válasz pontosítása új energiát, lendületet ad a tulajdonosnak. Ugyanis újra látja, hogy milyen, saját maga számára megfogalmazott cél vezérli a nehéz időszakokban is. Egyik megbízónk „Miértje” ahhoz kapcsolódott, hogy az ott dolgozó embereknek szeretne hosszú távon kiszámítható egzisztenciát és fejlődési lehetőséget biztosítani. Egy másik hazai kkv-tulajdonost pedig az a szenvedély fűtötte, hogy olyan kihívásokkal teli projekteket vállaljon el egy igen profitábilis ügyfélszegmens számára, amelyet mások nem képesek vagy nem kívánnak megvalósítani. Így újra és újra egyedi, magas szakmai színvonalat igénylő termékeket volt képes szállítani, ami a tulajdonosokat és a kollégákat egyaránt motiválta.

Krausz Zoltán

vállalatépítési szakértő

vallalatepites.hu

A MIÉRT „HADMŰVELET”

A Vállalatépítési Programnak már egy ideje szerves részét képezi a jövőkép megfogalmazása a tulajdonosi kör bevonásával.

Ha ön képes pontosan szavakba önteni, hogyan képzeli életét, a cégével kapcsolatos történéseket hosszú távon, akkor lehetőséget ad a magas szintű szervezetfejlesztés, vállalatépítés megvalósítására is.

Tehát, ha tiszta a jövőkép, akkor sokkal nagyobb eséllyel válhatnak valóra álmai, elképzelései, céljai.

Ezért azt javaslom, hogy tisztázza a szándékait, és ne tékozolja el az önben vagy cégében rejlő potenciált! Ha kell, ehhez vegyen igénybe olyan külső támogatást – lehet az akár egy tapasztalt barát is –, aki segít szándékai tisztázásában. Busásan meg fog térülni ez a segítségnyújtás.

Ezzel párhuzamosan azt is érdemes tisztáznia, hogy cége jelenleg mennyire önjáró, milyen mértékben képes az ön növekedési vagy hátrébb lépési céljait támogatni. Ehhez fejlesztettünk ki egy olyan eszközt, amellyel öt perc alatt meghatározhatja az ön vállalkozása számára legfontosabb fejlesztési lépéseket. Olvassa be a QR kódot, és kapjon egy 14 oldalas riportot egyértelmű, pragmatikus, testre szabott javaslatokkal.

„A vakságnál csak

az rosszabb, ha van látó szemünk,

de nincs jövőképünk.”

(Helen Keller)

Ugorjon vállalatával a következő szintre!

Tegye rendbe velünk vállalkozása szervezeti struktúráját!

Együtt kidolgozzuk cége következő generációs, átlátható szervezeti struktúráját, meghatározzuk a vezetői pozíciókat és egyértelmű felelősségi köröket dolgozunk ki, melyek a vezetők és kollégák felelősségei az egyes pozíciókban.

Tegye meg az első alapozó lépést az önjáró cég irányába!