Vajon mekkora szerepe van annak, hogy a cégtulajdonos fejében milyen elképzelések, célok vannak a vállalkozásával kapcsolatban? Megmutatjuk, hogy a jövőkép hogyan határozza meg egy cég kiteljesedését vagy éppen növekedési korlátjait.
„A vakságnál csak az rosszabb, ha van látó szemünk, de nincs jövőképünk.”
/Helen Keller/
Éveken át foglalkoztatott minket, hogy miért van az, hogy egy középvállalat olyan piacokon is megreked egy kezdeti méretben, ahol óriási növekedés vagy akár nemzetközi piacra lépés is benne volna a lehetőségek közt.
Vajon mi lehet ennek az oka?
Feltehetően a tulajdonos vágyai, tervei, elképzelései arról, hogy mekkora potenciál rejlik a cégében.
Mert vannak, akik már az elején úgy indulnak neki, hogy “csak jussak el addig, hogy ki tudom venni az éves 10-200 mFt osztalékot a családnak” és ezzel meghatározzák az egyik legerősebb növekedési korlátot a cég életében.
Mark Zuckerberg is mert nagyot álmodni mint cégtulajdonos?
Biztos vagyok benne, hogy Mark Zuckerberg esetében a Facebook jövőjére alkotott elképzelésében semmilyen korlát nem szerepelt. Ez az egyik oka annak, hogy a Facebook a világ egyik domináns cégévé válhatott.
Persze, nem kell mindenkinek azzá válnia, de személyesen is hiszek benne, hogy óriási veszteség egy olyan potenciált veszni hagyni, amely egy cégben – de akár egy egyénben, pl. Önben – rejlik.
Hiszen honnan tudhatná, hogy mire képes, ha már előre eldönti, hogy mi az, amire már nem lesz képes?
A Vállalatépítési Programban így pontosít(anak) a cégtulajdonos(ok)
Ma már csak úgy kezdünk Vállalatépítési Programot, hogy pontosítjuk a tulajdonosi körrel, hogy mi az a közös nevezőt tartalmazó jövőkép, ami mentén egyáltalán érdemes egy cég fejlesztését megkezdeni.
Óriási ráébredésekre, felismerésekre ad mindez lehetőséget.
Pl. egy esetben az 5 tulajdonos rájött arra, hogy közülük 3-4 nem is igazán szeretne már a cég vezetésével foglalkozni, de megerősödött abban, hogy tulajdonos szeretne maradni és sikerült egy közösen elfogadott növekedési utat kijelölni a vállalkozás számára, amely így sokkal határozottabban folytathatta nemzetközi terjeszkedési útját.
Egy másik esetben pedig sikerült tisztázni a tulajdonossal, hogy ő valójában elégedett azzal a helyzettel, amiben a cége jelenleg van, egyáltalán nem szeretne növekedni, de nélkülözhetetlennek tartja, hogy a vállalkozás a jelenlegihez képest sokkal önjáróbb legyen és ő mint tulajdonos egyéb teendőinek szentelhesse idejét.
Volt olyan eset is, ahol egyértelművé vált, hogy a tulajdonos szeret részt venni az operatív napi teendőkben és nem szeretné elengedni ezt a nyüzsgő tevékenységet, még akkor sem, ha tudja, hogy így ő a további növekedés legfőbb akadálya.
Ilyenkor nyugodt szívvel kívánunk sok sikert hozzátéve, hogy a klasszikus értelemben nem érdemes vállalatot építeni, hiszen a tulajdonosi öröm legfőbb forrása a napi pörgés. Komoly eredménynek tartom ezt is, hiszen nem csak magát, hanem az egész szervezetet megkímélte a tulajdonos attól, hogy belevágjanak egy transzformációs programba, ami eleve kudarcra volt ítélve.
Ezért fontos a cégtulajdonos jövőképe
Amikor középvállalatokkal dolgozunk, akkor már az alapoktól kezdjük a közös munkát.
Ez pedig a cégtulajdonos jövőképének tisztázását is jelenti.
Kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi a cégtulajdonos személyes és céget érintő jövőképe? Milyen értékrend alapján működteti a vállalkozását és vajon meg tudja-e fogalmazni a küldetését?
Ezek segítenek abban is, hogy információkat gyűjtsünk a cégtulajdonos szándékairól, céljairól, elkötelezettségéről.
Ekkor kiderülhet pl. az is, hogy a tulajdonos jövőképében a kiszámítható növekedés sokkal fontosabb, mint annak dinamikája, de akár az is, hogy a kitűzött célok eléréséhez egyelőre nincs meg a megfelelő potenciál a szervezetben.
A jövőkép szerepe
Tegyük fel, hogy Ön olyan cégtulajdonos, akinek a fejében egy 2 milliárdos cég van! Tehát nem arról vízionál, hogy az elkövetkező 10-15 esztendőben 6-7 milliárdos vállalat tulajdonosa legyen.
Persze ez nem azt jelenti, hogy a hosszú évek során nem növekedhet ekkorára a cége, de az eredeti jövőképet jócskán túlszárnyalná, amire nem biztos, hogy készen áll a szervezet.
És ha már szervezet.
Hogy befolyásolja a cégtulajdonos jövőképe a szervezetet?
Egy családi vállalkozás vagy több tulajdonossal rendelkező cég esetén a cégtulajdonos szemlélete, elképzelése, céggel kapcsolatos céljai meghatározó tényezőnek bizonyulnak.
Ha a cégtulajdonos megfogalmazza azt, hogy mit szeretne elérni a vállalkozásával, mi a jövőképe, akkor a munkatársak számára is világosabb lesz a cél és az ahhoz vezető út is.
Ehhez a megfogalmazáshoz szükség van egy olyan kérdésre, amit Ön is bármikor feltehet magának, ha valamilyen céges elakadással, nehézséggel küzd vagy szeretné magát emlékeztetni a küldetésére.
Miért?
Ha erre kérdésre tulajdonosként világos választ tud adni, akkor tiszta jövőkép birtokában van. Látja maga előtt, hova akarja eljuttatni a cégét, tisztában van a szervezetben betöltött szerepével is.
Vannak olyan tulajdonosok, akik feleslegesnek tartják a miértjük megfogalmazását, hiszen „10 év múlva is ugyanúgy fogok gürizni” kijelentésekkel élnek és nincs meg bennük az a felemelő érzés, hogy a vágyott céljuk fele haladnak.
Így elhivatottság helyett inkább túlélésről van szó.
Ezért érdemes olykor megállni és feltenni fontos kérdéseket a cégéről, megfogalmazni a célokat, a miértet.
A miért „hadművelet”
A Vállalatépítési Programnak már egy ideje szerves részét képezi a jövőkép megfogalmazása a tulajdonosi kör bevonásával.
Ha Ön képes pontosan szavakba önteni hogyan képzeli életét, a cégével kapcsolatos történéseket hosszú távon, akkor lehetőséget ad a magas szintű szervezetfejlesztés, vállalatépítés megvalósítására is.
Tehát ha tiszta a jövőkép, akkor sokkal nagyobb eséllyel válhatnak valóra álmai, elképzelései, céljai.
Ezért azt javaslom, hogy tisztázza a szándékait és ne tékozolja el az Önben vagy cégében rejlő potenciált! Ha kell, ehhez vegyen igénybe olyan külsős támogatást – aki akár lehet egy tapasztalt barát is – aki segít szándékai tisztázásában. Busásan meg fog térülni ez a segítségnyújtás.
Összegzés
A tulajdonosi jövőkép pontosításával nemcsak a saját, hanem a cége, a szervezete fejlesztéséért is sokat tehet:
- Fontos megfogalmazni, tudatosítani, emlékeztetni magát erre a jövőképre.
- Érdemes látni azt, hogy mi az, amiért megéri munkálkodni, áldozatot hozni, energiát befektetni.
Ebből a szempontból egy szemernyi különbség nincs a cégek között, legyen szó kis-és középvállalatról vagy éppen egy multinacionális cégről.
Mi az, amit tartson szem előtt?
- Fogalmazza meg magának, hogy pontosan miért dolgozik, milyen célok mozgatják!
- A miértre adott határozott válaszára van szükség ahhoz, hogy megszülethessen a kész jövőképe.
- Ha pedig tiszta, átgondolt jövőkép birtokában van, akkor az segít megtartani a motivációját ahhoz, hogy a vágyott célhoz vezető úton végigmenjen.
Ez lehetővé teszi azt is, hogy a szervezetfejlesztés magas szinten valósulhasson meg.
Amennyiben szeretné, hogy vállalkozása elinduljon a növekedés, fejlődés irányába, (aminek részeként a jövőképet is pontosítaná), keressen minket bizalommal!