Egy cég sosem nőheti túl alapítója vágyait- A cégtulajdonos jövőképe

Vajon mekkora szerepe van annak, hogy a cégtulajdonos fejében milyen elképzelések, célok vannak a vállalkozásával kapcsolatban? Megmutatjuk, hogy a jövőkép hogyan határozza meg egy cég kiteljesedését vagy éppen növekedési korlátjait.

„A vakságnál csak az rosszabb, ha van látó szemünk, de nincs jövőképünk.”

/Helen Keller/

Éveken át foglalkoztatott minket, hogy miért van az, hogy egy középvállalat olyan piacokon is megreked egy kezdeti méretben, ahol óriási növekedés vagy akár nemzetközi piacra lépés is benne volna a lehetőségek közt.

Vajon mi lehet ennek az oka?

Feltehetően a tulajdonos vágyai, tervei, elképzelései arról, hogy mekkora potenciál rejlik a cégében.

Mert vannak, akik már az elején úgy indulnak neki, hogy “csak jussak el addig, hogy ki tudom venni az éves 10-200 mFt osztalékot a családnak” és ezzel meghatározzák az egyik legerősebb növekedési korlátot a cég életében.

Mark Zuckerberg is mert nagyot álmodni mint cégtulajdonos?

Biztos vagyok benne, hogy Mark Zuckerberg esetében a Facebook jövőjére alkotott elképzelésében semmilyen korlát nem szerepelt. Ez az egyik oka annak, hogy a Facebook a világ egyik domináns cégévé válhatott.

Persze, nem kell mindenkinek azzá válnia, de személyesen is hiszek benne, hogy óriási veszteség egy olyan potenciált veszni hagyni, amely egy cégben – de akár egy egyénben, pl. Önben – rejlik.

Hiszen honnan tudhatná, hogy mire képes, ha már előre eldönti, hogy mi az, amire már nem lesz képes?

A Vállalatépítési Programban így pontosít(anak) a cégtulajdonos(ok)

Ma már csak úgy kezdünk Vállalatépítési Programot, hogy pontosítjuk a tulajdonosi körrel, hogy mi az a közös nevezőt tartalmazó jövőkép, ami mentén egyáltalán érdemes egy cég fejlesztését megkezdeni.

Óriási ráébredésekre, felismerésekre ad mindez lehetőséget.

Pl. egy esetben az 5 tulajdonos rájött arra, hogy közülük 3-4 nem is igazán szeretne már a cég vezetésével foglalkozni, de megerősödött abban, hogy tulajdonos szeretne maradni és sikerült egy közösen elfogadott növekedési utat kijelölni a vállalkozás számára, amely így sokkal határozottabban folytathatta nemzetközi terjeszkedési útját.

Egy másik esetben pedig sikerült tisztázni a tulajdonossal, hogy ő valójában elégedett azzal a helyzettel, amiben a cége jelenleg van, egyáltalán nem szeretne növekedni, de nélkülözhetetlennek tartja, hogy a vállalkozás a jelenlegihez képest sokkal önjáróbb legyen és ő mint tulajdonos egyéb teendőinek szentelhesse idejét.

Volt olyan eset is, ahol egyértelművé vált, hogy a tulajdonos szeret részt venni az operatív napi teendőkben és nem szeretné elengedni ezt a nyüzsgő tevékenységet, még akkor sem, ha tudja, hogy így ő a további növekedés legfőbb akadálya.

Ilyenkor nyugodt szívvel kívánunk sok sikert hozzátéve, hogy a klasszikus értelemben nem érdemes vállalatot építeni, hiszen a tulajdonosi öröm legfőbb forrása a napi pörgés. Komoly eredménynek tartom ezt is, hiszen nem csak magát, hanem az egész szervezetet megkímélte a tulajdonos attól, hogy belevágjanak egy transzformációs programba, ami eleve kudarcra volt ítélve.

Ezért fontos a cégtulajdonos jövőképe

Amikor középvállalatokkal dolgozunk, akkor már az alapoktól kezdjük a közös munkát.

Ez pedig a cégtulajdonos jövőképének tisztázását is jelenti.

Kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi a cégtulajdonos személyes és céget érintő jövőképe? Milyen értékrend alapján működteti a vállalkozását és vajon meg tudja-e fogalmazni a küldetését?

Ezek segítenek abban is, hogy információkat gyűjtsünk a cégtulajdonos szándékairól, céljairól, elkötelezettségéről.

Ekkor kiderülhet pl. az is, hogy a tulajdonos jövőképében a kiszámítható növekedés sokkal fontosabb, mint annak dinamikája, de akár az is, hogy a kitűzött célok eléréséhez egyelőre nincs meg a megfelelő potenciál a szervezetben.

A jövőkép szerepe

Tegyük fel, hogy Ön olyan cégtulajdonos, akinek a fejében egy 2 milliárdos cég van! Tehát nem arról vízionál, hogy az elkövetkező 10-15 esztendőben 6-7 milliárdos vállalat tulajdonosa legyen.

Persze ez nem azt jelenti, hogy a hosszú évek során nem növekedhet ekkorára a cége, de az eredeti jövőképet jócskán túlszárnyalná, amire nem biztos, hogy készen áll a szervezet.

És ha már szervezet.

Hogy befolyásolja a cégtulajdonos jövőképe a szervezetet?

Egy családi vállalkozás vagy több tulajdonossal rendelkező cég esetén a cégtulajdonos szemlélete, elképzelése, céggel kapcsolatos céljai meghatározó tényezőnek bizonyulnak.

Ha a cégtulajdonos megfogalmazza azt, hogy mit szeretne elérni a vállalkozásával, mi a jövőképe, akkor a munkatársak számára is világosabb lesz a cél és az ahhoz vezető út is.

Ehhez a megfogalmazáshoz szükség van egy olyan kérdésre, amit Ön is bármikor feltehet magának, ha valamilyen céges elakadással, nehézséggel küzd vagy szeretné magát emlékeztetni a küldetésére.

Miért?

Ha erre kérdésre tulajdonosként világos választ tud adni, akkor tiszta jövőkép birtokában van. Látja maga előtt, hova akarja eljuttatni a cégét, tisztában van a szervezetben betöltött szerepével is.

Vannak olyan tulajdonosok, akik feleslegesnek tartják a miértjük megfogalmazását, hiszen „10 év múlva is ugyanúgy fogok gürizni” kijelentésekkel élnek és nincs meg bennük az a felemelő érzés, hogy a vágyott céljuk fele haladnak.

Így elhivatottság helyett inkább túlélésről van szó.

Ezért érdemes olykor megállni és feltenni fontos kérdéseket a cégéről, megfogalmazni a célokat, a miértet.

A miért „hadművelet

A Vállalatépítési Programnak már egy ideje szerves részét képezi a jövőkép megfogalmazása a tulajdonosi kör bevonásával.

Ha Ön képes pontosan szavakba önteni hogyan képzeli életét, a cégével kapcsolatos történéseket hosszú távon, akkor lehetőséget ad a magas szintű szervezetfejlesztés, vállalatépítés megvalósítására is.

Tehát ha tiszta a jövőkép, akkor sokkal nagyobb eséllyel válhatnak valóra álmai, elképzelései, céljai.

Ezért azt javaslom, hogy tisztázza a szándékait és ne tékozolja el az Önben vagy cégében rejlő potenciált! Ha kell, ehhez vegyen igénybe olyan külsős támogatást – aki akár lehet egy tapasztalt barát is – aki segít szándékai tisztázásában. Busásan meg fog térülni ez a segítségnyújtás.

Összegzés

A tulajdonosi jövőkép pontosításával nemcsak a saját, hanem a cége, a szervezete fejlesztéséért is sokat tehet:

  • Fontos megfogalmazni, tudatosítani, emlékeztetni magát erre a jövőképre.
  • Érdemes látni azt, hogy mi az, amiért megéri munkálkodni, áldozatot hozni, energiát befektetni.

Ebből a szempontból egy szemernyi különbség nincs a cégek között, legyen szó kis-és középvállalatról vagy éppen egy multinacionális cégről.

Mi az, amit tartson szem előtt?

  1. Fogalmazza meg magának, hogy pontosan miért dolgozik, milyen célok mozgatják!
  2. A miértre adott határozott válaszára van szükség ahhoz, hogy megszülethessen a kész jövőképe.
  3. Ha pedig tiszta, átgondolt jövőkép birtokában van, akkor az segít megtartani a motivációját ahhoz, hogy a vágyott célhoz vezető úton végigmenjen.

Ez lehetővé teszi azt is, hogy a szervezetfejlesztés magas szinten valósulhasson meg.

Amennyiben szeretné, hogy vállalkozása elinduljon a növekedés, fejlődés irányába, (aminek részeként a jövőképet is pontosítaná), keressen minket bizalommal!

Hogyan pihenj cégtulajdonosként a nyaralás alatt – de tényleg

Egy kis- és középvállalkozás vezetése nem könnyű feladat. Még ha sikerül is tulajdonosként delegálnod a feladatokat kollégáknak vagy beszállítóknak, végső soron gyakran rajtad múlik, hogy minden zökkenőmentesen működjön. És amikor problémák merülnek fel, sokszor te vagy az egyetlen, aki valóban képes kezelni azokat.

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.