Cégtulajdonosnak tartod magad, vagy a cég legelfoglaltabb munkavállalójának?
A legtöbb magyar cégvezető-tulajdonos benne ragad az utóbbi pozícióban. Sokukat nem az ügyvezetői és tulajdonosi feladatai terhelik túl, hanem az, hogy a beosztottjaik munkáját végzik. Így a kezdeti vágyak arról, hogy tulajdonosként szabadon oszthatják be idejüket, miközben cégük fejlődik, sajnos szertefoszlanak.
Az alábbiakban feltérképezzük:
- milyen nehézségekkel küzdenek a KKV-cégtulajdonosok,
- mit is jelent valójában a cégtulajdonosi szerepkör, és mi nem tartozik bele,
- mit jelent jó cégtulajdonosnak lenni,
- hogyan érdemes elindulni ezen az úton,
- és milyen előnyökkel jár, ha ezt megteszed.
-
Több van a cégedben – Az önjáró vállalat 6 pillére (könyv + munkafüzet)
Ez a könyv azoknak szól, akik készen állnak arra, hogy magukból és a vállalkozásukból is a legtöbbet hozzák ki. Mindezt útvesztők és kockázatok nélkül, az önjáró vállalati működés hat pillére mentén. A könyvhöz készült munkafüzetben azokat a kitölthető táblázatokat és kérdéssorokat találod meg, amelyekre támaszkodva gyorsabban és könnyebben haladhatsz előre a csúcstámadás során.
Az operatív vezetésben elveszett cégtulajdonos nehézségei
Yogi Berra, a híres baseballjátékos (később edző) válaszul arra a felvetésre, hogy „Hé, Yogi, szerintem eltévedtünk”, azt válaszolta, “Igen, de jó tempóban haladunk!”
Hasonló helyzetben lehet az a cégtulajdonos is, aki nagy lendülettel hajszolja az operatív feladatokat, mégsem halad célja felé.
A temérdek operatív feladat miatt nem marad idő és energia olyan fontos témákkal foglalkozni, mint a stratégiai irányok meghatározása, egy következő üzletág/termékcsoport piacra vitele, vagy a szervezetfejlesztés.
Pedig pont ilyen és hasonló kérdések megoldásával lehetne önjáróvá tenni, és egy következő szintre emelni a céget. Ebből az ördögi körből nagyon nehéz kijutni.
Tapasztalataim szerint a cégtulajdonosok idejük több, mint 70%-ában a saját munkavállalóik feladatát végzik, és gyakran napi 12+ órát dolgoznak, olykor hétvégéik egy részét is beáldozva.
Te hogy állsz ezzel? Milyen mértékben foglalkozol a munkatársaid feladataival? Mennyit túlórázol? Mikor merted utoljára hosszabb időre kikapcsolni a telefonodat? El mernél utazni hetekre vagy esetleg hónapokra?
Milyen egy jól tervezett cégtulajdonosi szerepkör?
Egy sikeres cégben a cégtulajdonos napi feladatai többnyire a cég vezetésére és irányítására összpontosulnak. A cégtulajdonosi szerepkör egy olyan pozíció, ahol már nem a napi üzleti operáció irányításával foglalkozol, hanem a stratégiára és az üzletfejlesztésre, vagyis a cég jövőjére fókuszálsz.
Mi tartozik a napi feladataid közé, cégtulajdonosként?
Ha az alábbi lista arra döbbent rá téged, hogy nem vagy képes (még a cég többi vezetőjét bevonva sem) ezekre a feladatokra elegendő időt szánni, itt az idő, hogy cselekedj!
1. Jövőkép, stratégia és vállalati értékrend
Cégtulajdonosként te felelsz a stabil jövőképért, az ezt támogató stratégiai tervért, a szervezeti értékrend kidolgozásáért és frissítéséért, valamint az ehhez szükséges döntések meghozataláért. Ez magában foglalja a piaci lehetőségek elemzését, versenytárselemzést, az erőforrások hatékony felhasználását, a technológiai fejlődést.
Cégtulajdonosként stratégiai döntéseket kell meghoznod, például a befektetésekkel, növekedési tervekkel és az új piacok megszerzésével kapcsolatban. Fontos, hogy folyamatosan szemmel tartsd a céget érintő innovációt és a technológiai fejlődést is.
A vállalati értékrend meghatározása is a te feladatod, ideális esetben a cég többi vezetőjével közösen. Cégtulajdonosként te felelsz az olyan alapvető értékek és elvek meghatározásáért, amelyek irányt mutatnak az egész vállalkozás számára.
Ezek az értékek meghatározzák, hogyan kezelitek az ügyfeleket, az alkalmazottakat és a partnereket, továbbá mik a kollégák működésével kapcsolatos elvárások. Ez határozza meg, milyen szerepet kap a bizalom, az innováció és a szabadság kultúrája, amely lehetővé teszi a munkatársaknak, hogy kreatívak legyenek, ezzel is hozzájárulva a cég folyamatos növekedéséhez. Vagy épp ellenkezőleg, egy gyárban például a szigorúan meghatározott szabályok betartására van szükség.
A vállalati értékrend meghatározása is az Ön feladata, ideális esetben a cég többi vezetőjével közösen. Cégtulajdonosként felelős az olyan alapvető értékek és elvek meghatározásáért, amelyek irányt mutatnak az egész vállalkozás számára. Ezek az értékek meghatározzák, hogyan kezeljük az ügyfeleket, az alkalmazottakat és a partnereket, továbbá mik a kollégák működésével kapcsolatos elvárások. Ez határozza meg milyen szerepet kap a bizalom, az innováció és a szabadság kultúrája, amely lehetővé teszi a munkatársak számára, hogy kreatívak legyenek és hozzájáruljanak a cég folyamatos növekedéséhez vagy ellenkezőleg milyen kulcsfontosságú a szigorúan meghatározott szabályok betartása, mint pl. egy gyárban.
2. Szervezet és emberek
Céged csak hatékony struktúrában, a megfelelő pozíciókban ülő megfelelő emberek közös munkája révén válhat sikeressé. Ami ennél is fontosabb: megfelelő struktúra és emberek nélkül nem tudod delegálni az operatív vezetés feladatait sem.
Nem véletlen hallom nagyon gyakran azt a cégtulajdonosoktól, hogy “nincs kinek” delegálni azokat a feladatokat, amelyeket egy ideje már szívesen leadtak volna.
Hogy ki játszik milyen poszton a csapatban, végső soron a te döntésed. Ahogy a cég növekszik, hozzá kell igazítani a működés logikáját, a munkaszervezést, és ez gyakran azt jelenti, hogy más kompetenciákra is szükség van.
3. Teljesítménymenedzsment
Tulajdonosként akkor tudsz kiszámíthatóan és alacsony kockázattal vezetői felelősséget delegálni, ha már bevezettél egy teljesítménykövető- és előrejelző rendszert, amely minden pillanatban átfogó képet ad a cég üzleti teljesítményéről.
Ehhez pedig teljesítménymutatókra van szükség. Ezek a mutatók segítenek a vállalkozás egészségi állapotának és teljesítőképességének mérésében.
Cégednek akkor van egy megfelelően érett teljesítménymenedzsment rendszere, ha hetente nem több mint két perc alatt el tudod dönteni, hogy szükség van-e beavatkozásra az egyes területeken (például az értékesítésben, a gyártásban), vagy minden rendben haladhat tovább a kijelölt irányba.
4. Folyamatok
Szükséges, hogy azonosítsd azt a 5-8 kulcsfolyamatot, ami a cég értékteremtésére a legnagyobb hatással van.
Az egyik ügyfelünknél ez a kulcsfolyamat az ajánlatadás volt. Éppen ezért az első ügyfél-megkeresési lépéstől a szerződés megkötéséig egy egyszerű, skálázható és optimalizált folyamatot hoztunk létre, amelyben mindenki pontosan tudta, hogy mi a feladata. Az ügyfél pedig úgy érezhette, hogy egyedi igényeinek figyelembevételével, de mégis elképesztő gördülékenyen jut el egy szolgáltatás megrendeléséig.
A folyamatokat minden esetben írásba kell foglalni, skálázhatóvá tenni, optimalizálni, leoktatni és betartásukat számonkérni, hiszen az ilyen “tervek” is éppen csak annyit érnek, amennyit a kollégák belőlük betartanak.
A folyamatokat minden esetben írásba kell foglalni, skálázhatóvá tenni, optimalizálni, leoktatni és betartásukat számon kérni, hiszen az ilyen “tervek” is éppen csak annyit érnek, amennyit a kollégák belőlük betartanak.
5. Információáramlás biztosítása
A cégen belüli információáramlás – különösen a vezetői szinten és onnan lefelé – legyen átlátható, hatékony és segítse elő a döntéshozatalt. 5-10 fős cégméret felett ideje feladni, hogy mindenkivel négyszemközti egyeztetéseket folytatsz.
Ehelyett rendszeres, heti vagy kétheti vezetői értekezletekre van szükség – jól strukturált napirenddel, és olyan támogató eszközökkel, amelyek segítik a vállalatépítést és a csapat fókuszált működését.
Az, hogy a fentiekből melyikre mennyi időt szükséges fordítani, a céged helyzetétől, fejlettségi fokától függ. Warren Buffet, a sikeres amerikai nagyvállalkozó, befektető egyértelműen a stratégiai tervezés előtérbe helyezését emeli ki. Híres kijelentése szerint: „Ragaszkodom ahhoz, hogy rengeteg időt fordítsak, majdnem minden nap, arra, hogy csak üljek és gondolkodjak. (…) Olvasok és gondolkodom. Tehát többet olvasok és gondolkodom, és kevesebb az ösztönös döntésem, mint a legtöbb üzleti embernek.”
Mi NEM tartozik a cégtulajdonos napi feladatai közé?
Az egyik legnagyobb kihívás a cégtulajdonos számára a stratégiai vezetővé válás (esetleg kizárólag a tulajdonosi szerepkörbe történő átmozdulás), amelyben az operatív feladatokat egy operatív vezető, vagy az adott területek tehetséges vezetői látják el.
Sikeres cégtulajdonosként el kell hagynod azt a szokásodat, hogy a saját feladatodnak tekinted az alábbiakat, ahol legfeljebb iránymutató vagy ellenőrző szereped lehet:
- Napi operatív döntések: Tulajdonosként nem kell részt venned minden apró döntésben, amely a vállalat napi működését irányítja. Ehelyett ezeket átadhatod a vezetőségnek vagy más kompetens munkavállalónak. De ne felejtsd, hogy ehhez előbb egy jól működő kontrollrendszert is ki kell alakítanod.
- Mikromenedzsment: A részletekbe való túlzott beavatkozás hátráltatja a céget, ezért bíznod kell abban, hogy a kollégáid elvégzik a feladatokat. Könnyen alááshatod a vezetők hitelességét és elfogadottságát, ha átnyúlsz a fejük felett. Ne felejtsd, nem azért vettél fel drága vezetőket, hogy utána a kollégák továbbra is minden problémával hozzád forduljanak.
- Napi munka kivitelezése: Cégtulajdonosként nem feladatod a napi munka végrehajtása. Minél nagyobb részben látják el ezeket maguk a munkavállalók, annál több időd marad arra, hogy a hosszú távú célokra összpontosíts.
Hogyan válj még jobb cégtulajdonossá?
Az átmenet az operatív irányítástól a cégvezetői/tulajdonosi szerepkörbe nem mindig könnyű, de lehetséges. Óriási kár veszni hagyni a cégedben és a benned rejlő potenciált.
A jó tulajdonos stratégiát alkot, felméri a vállalata helyzetét, majd szakaszokra bontott, jól definiált akciótervet készít, ezt kommunikálja az érdekelt felek felé és megvalósítja.
Mondanom sem kell, ez az út tele van kihívásokkal és könnyű eltévedni.
Mindenki másképp próbálja ezt áthidalni:
- Vannak cégtulajdonosok, akik a vállalatépítés folyamán csupán az intuíciójukra hagyatkoznak. Ez sok hibás döntést, elvesztegetett időt jelenthet.
- Van, aki az önképzés útját választja, könyveket olvas, podcastokat hallgat, előadásokon vesz részt. Ezzel széleskörű tudásra lehet szert tenni, de könnyű összezavarodni a különféle tanácsok útvesztőjében. A gyakorlatban szerzett tapasztalatok hiányozhatnak, a megoldások nem a te vállalatodra vannak szabva.
- A harmadik lehetőség egy professzionális vállalatépítési partner kiválasztása. Egy olyan tapasztalt szakember bevonása, aki több cégtulajdonost is sikeresen végigvezetett már ezen az időnként viharos úton. Aki tudja, milyen lépésekből áll a folyamat, milyen kérdéseket kell feltenni, hogyan kell felmérni a helyzetet, melyik cégnél milyen akciótervet érdemes alkalmazni, és miben kell leginkább támogatni a cégtulajdonost, ha problémákba ütközik. Cégtulajdonosként így lényegesen könnyebb megtalálni, és megtartani az irányt. Jó, ha tudod, hogy nehézségek esetén van egy tapasztalt támaszod, és csak akkor kell megváltoztatnod az irányt vagy a sebességet, ha a körülmények ezt indokolják. És akkor is tudatosan, kontrollal teheted ezt. Nem kevés értékes időt és energiát takaríthatsz meg így.
A cégtulajdonos és a cég átállása egyaránt időigényes folyamat, érdemes addig elkezdeni, míg elég lendületet érzel magadban hozzá!
Egyedül akár 8-10 évedbe is kerülhet az önjáró működés kialakítása, miközben teljesen kimerít a sok próbálkozás. Ha olyan szakértőhöz fordulsz, aki már több, mint 100 vállalatot vezetett végig ezen a nehéz úton, az időtáv 1-2 évre rövidíthető.
Sikeresebb lesz a céged a transzformációs folyamat során?
Az átmenet az operatív irányításból a tulajdonosi szerepkörbe lehetőséget teremt a hosszú távú tervezésre, a kiszámítható növekedésre. Ha hatékonyan delegálod az operatív működést, és képes maradsz a stratégiai irányításra, a vállalat sikeresebb, értékesebb lesz.
Képzeld el, hogy a cég stabil lábakon áll, tudatosan halad a célod felé, miközben egyre kevésbé függ tőled, a tulajdonostól.
A cég értékesebb, te pedig egyre felszabadultabb lehetsz, mivel:
- Nem muszáj naponta 12+ órát robotolnod, más területekre és önmagadra is juthat időd, akár heti 20 órád is felszabadulhat olyan dolgokra, amiket szeretsz.
- Nem esel kétségbe, ha 3-6 hónapra távol maradsz a cégtől.
- Céged elmozdul a holtpontról, és az elkészített tervekkel elindul egy olyan úton, ahol 2 év múlva 2-szeres, 3-szoros bevétel vár.
- Vállalatodat felkészítheted arra, hogy a kiválasztott utód kezében is sikeresen működjön.
- Könnyebben és magasabb áron tudsz rá vevőt szerezni. A tulajdonos szerepének megváltozására felkészített cég akár 30-50%-kal többet is ér.
Összegzés
Az átállás a cégtulajdonosi szerepkörbe nagy kihívást jelentő átmenet lehet a vállalkozók számára, de a megfelelő Vezetőből cégtulajdonossá válni nagy kihívást jelent, de a megfelelő szemléletmóddal és támogatással gyorsabban, könnyebben elérheted. Az átmenet az operatív irányításból a tulajdonosi szerepkörbe a cég sikerének és értékének növekedését hozza magával.
A jó cégtulajdonos a stratégiai irányításra összpontosít, és hatékonyan delegálja az operatív feladatokat. Az átmenet időigényes és kihívásokkal teli lehet, de ha sikeresen megvalósul, azzal a cég és a cégtulajdonos is nyer.
1. Milyen egy jól tervezett cégtulajdonosi szerepkör?
A cégtulajdonosnak olyan szerepkört kell felvennie, ahol már nem a napi üzleti operációk irányításával foglalkozik. A tulajdonos feladata a cég hosszú távú sikerének biztosítása, a stratégiai tervezés, a döntéshozatal, a szervezeti struktúra meghatározása, a vállalati kultúra kialakítása és az információáramlás biztosítása.
2. Hogyan válj cégtulajdonossá?
Az átmenet az operatív irányításból a tulajdonosi szerepkörbe nem mindig könnyű, de lehetséges. Fontos, hogy megfogalmazz egy jól definiált és inspiráló célt, kijelöld az oda vezető utat és el is indulj rajta. Tulajdonosként szakmai segítséget is igénybe vehetsz, hogy hatékonyabban és gyorsabban alakítsd át a cégedet.
3. Milyen előnyökkel jár számodra az átmenet a tulajdonosi szerepkörbe?
Ahogy csökken a vállalat tőled való függősége, egyre több időd szabadul fel, miközben a céged egyre határozottabban halad a kitűzött célok felé. A szervezeti átalakulás kulcsfontosságú nemcsak a zökkenőmentes működéshez és generációváltáshoz, hanem a hosszú távú sikerhez és a vállalat értékének növeléséhez is.
Több segítségre van szükséged a vállalatépítésben? Görgess lejjebb, és iratkozz fel a hírlevelemre, hogy ne maradj le a cégtulajdonosoknak szóló híreimről, eseményeimről, ajánlataimról!