Egy cég növekedését az alapító vágyai határozzák meg

Vajon mekkora szerepe van annak, hogy a fejedben, cégtulajdonosként milyen elképzeléseid, céljaid vannak a vállalkozásoddal kapcsolatban? Megmutatom, hogy a jövőképed hogyan határozza meg céged kiteljesedését vagy éppen hogyan szab korlátokat a növekedésének.

„A vakságnál csak az rosszabb, ha van látó szemünk, de nincs jövőképünk.” /Helen Keller/

Éveken át foglalkoztatott engem, hogy miért van az, hogy egy középvállalat olyan piacokon is megreked egy kezdeti méretben, amiken óriási növekedés vagy akár nemzetközi piacra lépés is a lehetőségek között lenne.

Vajon mi ennek az oka?

A megrekedés oka lehet: a tulajdonos vágyai, tervei, elképzelései arról, hogy mekkora potenciál rejlik a cégében.

Mert vannak olyan cégtulajdonosok, akik már az elején úgy indulnak neki, hogy “csak jussak el addig, hogy ki tudom venni az éves 10-200 millió forint osztalékot a családnak” – és ezzel meghatározzák az egyik legerősebb növekedési korlátot a cégük életében.

  • Ha tulajdonosként eltűnnél a céged életéből, minden szétesne?

    Ha a szervezet, az emberek és a vezetés alapjai rendben vannak, akkor lesz erőd és tartalékod a stratégiára vagy a teljesítménymenedzsmentre is. 

    Ha képes vagy rendszerben gondolkozni, könnyebben felismered, mely területekhez kell először nyúlni, és mi az, ami valamennyit várhat még. Ez az, amivel a folyamatos tűzoltásnak is elejét veheted, és így nem válhatsz hosszú távon saját céged rabjává

    Pontosan ennek a rendszerszemléletnek az elsajátításában segít az Önjáró Vállalat Online Kurzus, amellyel magasra értékelt személyes mesterkurzusom tudásanyaga vált elérhetővé első alkalommal online formában is. 

Mark Zuckerberg is mert nagyot álmodni mint cégtulajdonos?

Biztos vagyok benne, hogy Mark Zuckerberg esetében a Facebook jövőjére alkotott elképzelésében semmilyen korlát nem szerepelt. Ez az egyik oka annak, hogy a Facebook (ma már Meta) a világ egyik domináns cégévé vált.

Persze, nem kell mindenkinek a világ egyik domináns cégévé válnia, de személyesen is hiszek benne, hogy óriási veszteség egy olyan potenciált veszni hagyni, amely egy cégben – vagy akár egy egyénben, Benned – rejlik.

Hiszen honnan tudod, hogy mire vagy képes, ha már előre eldöntöd, hogy mi az, amire már nem leszel képes?

A Vállalatépítési Programban így pontosít(anak) a cégtulajdonos(ok)

Ma már csak úgy kezdek el Vállalatépítési Programot a cégtulajdonos partnereimmel, hogy pontosítjuk a tulajdonosi körrel, hogy mi az a közös nevezőt tartalmazó jövőkép, ami mentén egyáltalán érdemes a cégük fejlesztését megkezdeni.

Óriási ráébredésekre, felismerésekre ad mindez lehetőséget.

Például egy esetben egy cég öt tulajdonosa rájött arra, hogy közülük három-négy nem is igazán szeretne már a vállalat vezetésével foglalkozni. Ám ők is megerősödtek abban, hogy tulajdonosok maradnak. Ezután sikerült egy közösen elfogadott növekedési utat kijelölnünk a vállalkozásuk számára, amely így sokkal határozottabban folytathatta nemzetközi terjeszkedési útját.

Egy másik esetben pedig a mentori támogatásommal világossá vált a tulajdonos számára, hogy ő valójában elégedett azzal a helyzettel, amiben a cége jelenleg van. Egyáltalán nem szeretne növekedni, de nélkülözhetetlennek tartja, hogy a vállalata a jelenlegihez képest sokkal önjáróbb legyen és ő mint tulajdonos egyéb teendőinek szentelhesse idejét.

Volt olyan eset is, ahol egyértelművé vált, hogy a tulajdonos szeret részt venni az operatív napi teendőkben és nem szeretné elengedni ezt a nyüzsgő tevékenységet. Még akkor sem, ha tudja, hogy így ő maga a további növekedés legfőbb akadálya. Ilyenkor nyugodt szívvel kívánok neki sok sikert, hozzátéve, hogy a klasszikus értelemben nem érdemes vállalatot építenie, hiszen a tulajdonosi öröm legfőbb forrása a napi pörgés. Komoly eredménynek tartom ezt is, hiszen nem csak magát, hanem az egész szervezetet megkímélte a tulajdonos attól, hogy belevágjanak egy transzformációs programba, ami eleve kudarcra volt ítélve.

Ezért fontos a cégtulajdonos jövőképe

Kíváncsi vagyok arra, hogy mi neked, mint cégtulajdonosnak a személyes, valamint a céget érintő jövőképed: Milyen értékrend alapján működteted a vállalkozásodat és vajon meg tudod-e fogalmazni a küldetésedet? Ezek a kérdések segítenek abban is, hogy információkat gyűjtsek a tulajdonosi szándékaidról, céljaidról, elkötelezettségedről. Ekkor kiderülhet például az is, hogy a tulajdonosi jövőképedben a kiszámítható növekedés sokkal fontosabb, mint annak dinamikája. De akár az is kiderülhet, hogy a kitűzött céljaid eléréséhez egyelőre nincs meg a megfelelő potenciál a szervezetedben.

A jövőképed szerepe

Tegyük fel, hogy olyan cégtulajdonos vagy, akinek a fejében egy 2 milliárdos cég van! Tehát nem arról vizionálsz, hogy az elkövetkező 10-15 esztendőben egy 6-7 milliárdos vállalat tulajdonosa legyél. Persze ez nem azt jelenti, hogy a hosszú évek során nem növekedhet ekkorára a céged, de az eredeti jövőképedet jócskán túlszárnyalná, amire nem biztos, hogy készen áll a szervezeted.

És ha már szervezet:

Hogy befolyásolja a tulajdonosi jövőképed a szervezetedet?

Ha családi vállalkozásod vagy több tulajdonossal rendelkező céged van, a szemléleted, elképzelésed, céggel kapcsolatos céljaid meghatározó tényezők. Ha cégtulajdonosként megfogalmazod azt, hogy mit szeretnél elérni a vállalkozásoddal, mi a jövőképed, akkor a munkatársaid számára is világosabb lesz a célod és az ahhoz vezető utatok is.

Ehhez a megfogalmazáshoz szükség van egy olyan kérdésre, amit Te is bármikor feltehetsz magadnak, ha valamilyen céges elakadással, nehézséggel küzdesz vagy szeretnéd magadat emlékeztetni a küldetésedre:

Miért?

Ha erre kérdésre tulajdonosként világos választ tudsz adni, akkor tiszta jövőkép birtokában vagy. Látod magad előtt, hova akarod eljuttatni a cégedet, tisztában vagy a szervezetben betöltött szerepeddel is.

Vannak olyan tulajdonosok, akik feleslegesnek tartják a miértjük megfogalmazását: „10 év múlva is ugyanúgy fogok gürizni” kijelentésekkel élnek és nincs meg bennük az a felemelő érzés, hogy a vágyott céljuk felé haladnak.

Így számukra elhivatottság helyett inkább túlélésről van szó. Ezért érdemes olykor megállnod és feltenned fontos kérdéseket a cégedről, megfogalmaznod a céljaidat, a miértet.

A miért „hadművelet”

Már egy ideje a Vállalatépítési Program szerves részét képezi a jövőkép megfogalmazása a tulajdonosi kör bevonásával.

Ha képes vagy pontosan szavakba önteni hogyan képzeled az életedet, a cégeddel kapcsolatos történéseket hosszú távon, akkor lehetőséget adsz a magas szintű szervezetfejlesztés, vállalatépítés megvalósítására is.

Tehát ha tiszta a jövőképed, akkor sokkal nagyobb eséllyel válnak valóra személyes álmaid, elképzeléseid, céljaid.

Ezért azt javaslom, hogy tisztázd a a szándékaidat és ne tékozold el a Benned vagy cégedben rejlő potenciált! Ha kell, ehhez vegyél igénybe olyan külsős támogatást – akár egy tapasztalt barátét is – ami révén tisztázni tudod a szándékaidat. Ez a támogatás busásan meg fog térülni!

Összegzés

A tulajdonosi jövőképed pontosításával nemcsak a saját, hanem a céged, a szervezeted fejlesztéséért is sokat tehetsz:

  • Fontos megfogalmaznod, tudatosítanod a jövőképedet és később újra meg újra emlékeztetned magad rá.
  • Érdemes látnod azt, hogy mi az, amiért megéri munkálkodnod, áldozatot hoznod, energiát befektetned.

Ebből a szempontból egy szemernyi különbség sincs a cégek között: legyen szó kis- és középvállalatról vagy éppen egy multinacionális cégről.

Mi az, amit tarts szem előtt?

  1. Fogalmazd meg magadnak, hogy pontosan miért dolgozol, milyen célok mozgatnak!
  2. A miértre adott határozott válaszodra van szükség ahhoz, hogy megszülessen a kész jövőképed.
  3. Ha pedig tiszta, átgondolt jövőkép birtokában vagy, akkor az segít megtartani a motivációdat ahhoz, hogy végig menj a vágyott célhoz vezető úton.

Ez lehetővé teszi azt is, hogy a szervezetfejlesztés magas szinten valósulhasson meg cégedben.

Amennyiben szeretnéd, hogy vállalatod elinduljon a növekedés, fejlődés irányába, (aminek részeként a jövőképet is pontosítanád), keress engem bizalommal!

Hogyan pihenj cégtulajdonosként a nyaralás alatt – de tényleg

Egy kis- és középvállalkozás vezetése nem könnyű feladat. Még ha sikerül is tulajdonosként delegálnod a feladatokat kollégáknak vagy beszállítóknak, végső soron gyakran rajtad múlik, hogy minden zökkenőmentesen működjön. És amikor problémák merülnek fel, sokszor te vagy az egyetlen, aki valóban képes kezelni azokat.

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.