Valójában mennyibe kerülnek a gyengén teljesítő munkatársaid? 

Gondoltad már, hogy „Ezzel miért nekem kell foglalkoznom? Ez nem a pénzügyi vezetőm dolga lenne”? Ha gyakran érzed úgy, hogy a kétes teljesítményű kollégáid miatt neked kell helytállnod, akkor valószínűleg „igen” a válaszod. És kár meggyőznöd magad az ellenkezőjéről, mert akkor nem csak időt és energiát, hanem a vállalkozásod fejlődési lehetőségét is elveszíted. 

A jó emberek a megfelelő helyen: ha elengeded ezt a célt, sosem lépsz előre 

Stabilan fejlődő cég elképzelhetetlen anélkül, hogy legalább a pozíciók 80%-át ne a megfelelő ember töltse be. Nem véletlen, hogy a Vállalatépítési Program első napján már reggel a szervezeti struktúrával kezdjük és azt is felülvizsgáljuk, hogy az egyes pozíciókat a meglevő kollégák mennyire eredményesen tudják betölteni. Nem ritka, hogy egy cégtulajdonos azt érzi: a menedzsment pozíciók akár 20-50%-ában nem megfelelő emberek ülnek. Ha te is így érzed, ne söpörd szőnyeg alá a megérzésedet. Ha több van a cégedben, akkor lépj tovább és megmutatom, hogy az üzletmenet folytonosság fenntartása mellett miként alakítsd át a csapatod. 

Ez jelentheti azt, hogy valakit egy másik szerepkörben helyezel el a cégen belül. De néha elkerülhetetlen, hogy egy-egy kollégát lecserélj. Ezek a döntések sosem könnyűek, viszont a hosszú távú eredményeket szem előtt tartva elengedhetetlenek, és biztos vagyok benne, hogy nem egy ilyen döntés lesz az első a vállalkozói történetedben, amiben kiszámítható kockázatot vállalsz. 

 

Rejtett költségek: észreveszed őket?

Egy nagyvállalat jobban elbírja, ha kevésbé jól teljesítő munkatársak is vannak. Egy kis vagy közepes méretű cég esetében azonban minden munkatárs teljesítménye kritikus. (Ezt legjobban abból látod, hogy mennyire fáj, ha kiesik egy kolléga, mielőtt folyamatokat és rendszereket építettél volna.) Íme néhány jel, ami arra utalhat, hogy valami nincs rendben: 

  • A második ember alapelv: Ha valaki nem végzi el a munkáját, van-e más, aki helyette megteszi? Amikor ez rutinszerűvé válik, az nemcsak igazságtalan, hanem dupla költséget is jelent: egy feladatra két embert fizetsz. 
  • Túlterhelt vagy cégtulajdonosként: Ha a nap végén még mindig neked kell helyrehoznod mások hibáit, az nem csak időrabló, de a stratégiai döntések rovására is megy. Ez az esetek több mint 50%-ában azért van, mert mások munkáját végzed. 
  • Jó ember rossz helyen: Nem mindenki alkalmas minden szerepre. Egy kiváló képességű kolléga is lehet sikertelen, ha nem a számára megfelelő feladatokat kapja. Ha ezeket a helyzeteket nem kezeled időben, az ilyen tehetséges emberek máshol keresnek kihívásokat (a tehetségtelenek pedig veled maradnak.) Egy korábbi megbízásom során több olyan személyi változtatást is végrehajtottam a cégben, amely következtében az addig „helyüket nem találó” kollégák új pozícióban új lehetőséget kapva eredményesebbé és – nem túlzás ezt mondani – boldogabbá is váltak. És ezzel mindenki nyert! 

Amikor cserélni kell

Ha már többször is visszajeleztél egy kollégádnak, és biztos vagy benne, hogy minden szükséges feltétel adott a munkájához, de még mindig nem teljesít jól, elkerülhetetlen, hogy megválj tőle. Ez sosem könnyű, de minél tovább halogatod, annál többet veszítesz. És közben valószínűleg ő sem érzi jól magát a pozíciójában, mert nincs sikerélménye. Ilyenkor mindenki veszít. A valódi kérdés már csak az, hogy meddig engeded, hogy helyette te vagy mások dolgozzanak. Nem egy cégvezető partnerem mondta egy évvel az első értékelés után, hogy jó lett volna a kezdeti értékelésre hallgatni és meghozni időben a személyi döntést.  

A változás a te kezedben van

Cégtulajdonosként te hozod meg a kulcsfontosságú döntéseket, és neked van a legnagyobb hatásod a szervezetre. Egy jól strukturált, hatékony csapat kialakítása változtatásokkal járhat, de ez a befektetés mindig megtérül. A kérdés csak az: meddig vársz a döntéssel?