Találd meg a céged értékrendjét! – ajánlás nem csak multiknak

„Nem nehéz döntéseket hozni, ha pontosan tudja, hogy mik az értékei.” Roy Disney (Walt Disney testvére, a Disney vállalkozás társalapítója)

Minden jó vállalatnál – és mindez a középvállalatokra különösen igaz – a munkavállalóid a Te, mint tulajdonos mindennapi jelenlétén keresztül tapasztalhatják meg azt a küldetéstudatot, lendületet, értékeket, és a működési elveket, amelyek stabilitást adnak a munkahelyi mindennapokban. Mi ez, mire jó és miért nem teheted meg cégtulajdonosként, hogy ne foglalkozz vele?

Mi a vállalati értékrend valójában? 

Könnyen lehet, hogy találkoztál már vállalati értékekkel vagy értékrenddel az életedben. Ha egy érett vállalatnál dolgozol, jó eséllyel ezeket legalább negyedévente tulajdonosként feleleveníted egy cégszintű rendezvényen. Az értékek megjelennek anekdoták formájában a teakonyhában vagy éppen a vezetők teljesítményértékelései során. De bizonyára vannak olyan cégtulajdonosok, akiknek vállalati értékrendről egy távol-keleti cég alkalmazottainak tömeges kántálása, vagy az üzem- illetve tárgyalók bejáratánál kifüggesztett – esetleg bekeretezett – A4-es lap jut eszébe. 

Ha lehámozzuk a fenti példákról a sallangokat, akkor ami marad, az valójában a céged „lelke”. Működésének alapelvei, az általad, mint alapító-tulajdonos által követendőnek tartott értékek. A legtöbb hazai középvállalatnál azért nem érződik sem hiányuk, sem jelenlétük, mert az értékek a tulajdonos személyében a mindennapi környezet részeként jelen vannak. De mi történik akkor, ha tulajdonosként másnak adod át az irányítást, vagy akkorára növekszik a céged, hogy nem minden kollégád látja közvetlenül az értékek megtestesülését? (Valójában ez a hatás gyakorlatban több ezres létszámnál elkerülhetetlen, mégis sokszor már 40-50 fős cégeknél sem találkoznak egyes beosztottak rendszeresen a tulajdonossal). 

Nos, ha Neked tulajdonosként fontos, hogy ne csak azon kollégáid dolgozzanak a céges értékrend mentén, akik napi szinten találkoznak Veled, akkor ezért bizony tenned kell: Meg kell fogalmaznod, le kell írnod, a cégvezetőiddel közösen elfogadottá kell tenned ezeket az értékeket azért, hogy – mindaz, ami az élettapasztalataidból, emberi kapcsolataidból leszűrve – meghatározta az értékrendedet, megjelenjen a szervezetedre adaptált formában.

Az értékrend az egyik legfontosabb alapkő egy cég fenntartható növekedésében. Az biztosítja, hogy mindaz, ami a céged eddigi útján – a te személyes erőfeszítéseden keresztül – sikereket eredményezett, tovább éljen egy nagyobb vállalatban is.  

Oké, de mire jó az értékrend? 

Az értékrend tartalmazza azokat a hiteket, vezérlő elveket, amelyek mentén a céged az üzleti tevékenységét végzi. Vagyis pont azt, ahogyan mindennap dolgoznak? Igen. De akkor meg miért a sok hűhó? – kérdezhetnénk. Képzeld, tulajdonosként tudatosan tehetsz azért, hogy akár 80-90%-ban olyan kollégákkal vedd magadat körül, akik osztoznak a szervezet értékrendjében (szándékosan választom külön a tulajdonos személyes értékrendjét és a szervezet értékrendjét; természetesen előbbinek igen komoly hatása van utóbbira, de egy vállalkozás értékrendjét legalább a menedzsmenttel közösen alkosd meg, hogy nagy eséllyel válhasson egy közös értékrenddé).

Ez nem csak, hogy nem valamilyen vad elképzelés, hanem egyben elengedhetetlen feltétele egy növekedésre képes, vagy éppen önjáró vállalkozásnak. Tapasztalatom szerint – tevékenységtől függően – 20-30, illetve 50-60 fő között jön el az a létszámkorlát, amikor tulajdonosként már nem tudsz mindenhol ott lenni. És ha nem gondoskodsz arról, hogy az értékrend – anekdoták, példák, teljesítményértékelési és kiválasztási kritériumok mentén – része legyen a mindennapos munkavégzésnek és HR tevékenységnek, egyszer csak azon találod magad, hogy egyre több olyan ember dolgozik a cégedben, akik nem osztoznak az alapvető értékeidben. 

Hogyan találj rá céged értékrendjére?

Szerencsére nem kell sokat keresned, hiszen Te és vezető kollégáid ma is pontosan képesek azonosítani, hogy kik a példaértékű hozzáállást tanúsító munkatársaitok. Lehet, hogy a vezetőid nem értenek teljesen egyet ezekben a személyekben, de bízz benne, hogy képesek lesznek megtalálni a közös halmazt. Innen már csak egy lépés, hogy minél pontosabban leírják azokat az értékeket, hozzáállásbeli jellemzőket, amik közösek az említett kollégáidban. Több tucat hazai – 20, 50 vagy 1010 fős – vállalkozás tulajdonosi és menedzsment csapatával hajtottam már végre ezt a gyakorlatot és mindig örömteli, pragmatikus eredményre jutottunk. Ezt pedig aztán tovább vitték és kiterjesztették a szervezetben a vezetői kultúrán és a HR-es funkción keresztül.  

Végső soron kodifikáljuk az értékrendedet, ami – ahogy korábban említettem – alapvető feltétele a komolyabb növekedésednek. Továbbá elengedhetetlen egy olyan esetben, amikor alapító-tulajdonosként úgy szeretnél visszavonulni napi cégvezetői teendőidtől, hogy átörökíthetővé teszed a cég „lelkét”. Ha esetleg ezoterikusnak tartod ezt a gondolatot, gondolj a Béres Gyógyszergyárra, ami a minőségi elkötelezettsége mellett a mai napig vallja, hogy „nem a pénz az elsődleges, hanem hogy segítsünk másoknak, és hogy szakmaisággal, becsülettel tegyük ezt”. 

Összegzés

  • Kodifikáld és építsd be vezetői és HR gyakorlatodba a megtalált értékeket, hogy erősítsd ezek jelenlétét a céged mindennapi életében. 
  • A vállalkozásod értékrendje nem öncélú eszköz, hanem a további növekedésed vagy a tulajdonosi szereped újrafogalmazásának nélkülözhetetlen eszköze.
  • Minden sikeres cég elérkezik ahhoz a pillanathoz – vagy létszámhoz – ahol az értékrend „érvényesítése” már nem működik kizárólag a tulajdonos jelenlétével.
  • Könnyen rátalálhatsz a céged értékrendjére, hiszen az azt megtestesítő kollégák már most is ott dolgoznak a vállalkozásodban.

Amennyiben szeretnéd, hogy vállalatod elinduljon a növekedés, fejlődés irányába, (aminek részeként a jövőképet is pontosítanád), keress engem bizalommal!

Pályázatok: Áldás, átok vagy stratégiai csábítás? 

Melyik cégtulajdonos mérlegeli őszintén a döntés előtt, hogy egy pályázati lehetőség hány százalékban illeszkedik a stratégiai céljaiba? Azt, hogy ennek mi a jelentősége, főleg azok a cégtulajdonosok tudnák megmondani, akik azért vágtak bele egy fejlesztésbe, mert volt rá pályázati forrás. Nézzük meg a Demján Sándor Programot ebből a szemszögből is.

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.