Mi a legrosszabb dolog, ami idén a cégeddel történhet? – Megmutatom hogyan készülj fel rá!

Ha cégtulajdonosként már te is húztad be a kéziféket ösztönösen egy bizonytalan helyzetben, akkor ismered az érzést. Jön egy katasztrofálisnak tűnő hír – amiből láttunk párat az elmúlt években – és hirtelen az is bizonytalanná válik, ami eddig biztosnak tűnt. Leállítod a beruházásaid, nem veszed fel az egyébként kimagaslóan tehetséges jelöltet. De biztos, hogy ez a legjobb, amit tehetsz? Vagy úgy készülsz fel a legrosszabbra, hogy válogatás nélkül mindent kidobsz a hajóból? 

Az itt leírt minta azon cégekre jellemző, amik két kulcseszközzel nem rendelkeznek: egy jól felépített, átgondolt tervvel és egy pontos képpel arról, hogy hol tartanak a terveikhez képest. Így pedig azt a képességüket is elveszítik, hogy egy jó viszonyítási alapként átgondolják – adatok alapján –, hogy egy új környezeti hatás hol és pontosan hogyan érinti őket. Így marad számukra az ösztönből való cselekvés és sokszor a gyermeket is kiöntik a fürdővízzel együtt. 

Kell egy terv 

10-15 éves távra szóló céges vízió, 3-5 éves középtávú terv, 1 éves terv és 12 hetes operatív tervek – ezekre mind szükség van egy 10-15 főnél nagyobb vállalkozás működtetéséhez. A terv lesz mindig az elképzelt jövőd azon verziója, amihez akkor fogsz viszonyítani, amikor az élet közbeszól. Márpedig közbe is fog.  

De akkor mire jó egy terv? 

  • Megmutatja, mi az, amihez tartod magad és amihez képest eltérsz az eredményeidben. Ha nincs egy világos képed a céljaidról, azt sem fogod tudni, milyen irányban korrigáld a folyamataidat. 
  • Mi az, amihez vissza kell kanyarodnod, miután elmúlik egy tűzoltással teli időszak. Attól, hogy rövid távon alkalmazkodtál a megváltozott környezethez és egy időre lejjebb adtál a céljaidból, még nem kell feladnod a stratégiádat. A legtöbben éppen abba a hibába esnek, hogy egy nehéz időszakot követően nem a tervhez térnek vissza, hanem azzal folytatják, ami aktuálisan a legfontosabbnak tűnik. Így pedig sokszor a hosszú távú céljaikat áldozzák fel. 

Mi van akkor, ha bekövetkezik a legrosszabb, ami történhet? 

Ha őszintén visszatekintesz az elmúlt évekre, hányszor következett be a legrosszabb, amit vártál? Egyszer? Kétszer? Valószínűleg nehéz volt vele megbirkóznod. De mi lett volna, ha előre elképzeled és 60-80%-ban azonosítod, hogy mi az, ami rosszra tud fordulni egy ilyen bizonytalan helyzetben? 

A legrosszabb eshetőség elképzelése óriási hatalmat ad a kezedbe, mert: 

  • Megfoghatóvá válnak a félelmeid. Azáltal, hogy tisztán látsz egy lehetséges problémát, kevésbé fogsz félni tőle. A legtöbben jóval több dolog miatt éreznek szorongást, mint amennyi tényleg valós veszélyt jelent számukra. Ne hagyd, hogy ezek a félelmek megbénítsanak téged! Fordítsd ezeket az előnyödre! 
  • Fel tudsz készülni. Ha tisztában vagy egy adott – akár kis valószínűségű –  kockázat fennállásával, ki tudsz rá dolgozni egy megoldási stratégiát. Így a bekövetkeztekor nem kezdesz kapkodásba, hanem higgadtan végig tudsz menni az előre kidolgozott megoldásaidon. 

Ezt a gondolkodásmódot még az 1960-70-es években dolgozta ki a világ egyik legnagyobb olajcége, a Shell. A vállalat a legnagyobb nyertese volt annak a korábban elképzelhetetlen változásnak, ami akkoriban a globális olajpiacokat jellemezte. Az úgynevezett szcenáriótervezést azóta is alkalmazzák, főként nagyvállalatok, de napi szinten használom én is hazai középvállalati cégtulajdonosokkal való együttműködésemben, aminek nagyon örülnek a megbízóim. 

Jó, de hogyan? 

Hadd hozzak egy extrém(sportos) példát: viharba kerül egy hegyi túrázó, majd pedig emiatt pánikba esik. Elkezd kapkodni és a rossz látási viszonyok ellenére rögtön elindul lefelé. Ehelyett sokkal biztonságosabb, ha egy megfelelő helyre húzódva, tudatosan kivárja, amíg elvonul a vihar. Egy hegyi túrára való alapos felkészülés része persze az, hogy – akár a legrosszabbra is felkészülve – megfelelő felszerelésekkel és ruházattal induljunk útnak (és megnézzük az időjárás-előrejelzést, bár ez a hegyekben még annyira sem pontos, mint mifelénk). Így nem fogunk a váratlan helyzetben rossz, esetleg végzetes döntést hozni. 

Összefoglalva: 

  • A tervezés során ne csak a legjobb forgatókönyvre készülj! Gondold végig, mi a legrosszabb, ami történhet, és hogyan reagálnál rá. 
  • Dolgozd ki a válaszstratégiákat! Így nem kell majd kapkodnod, amikor eljön a pillanat: csak előveszed a megoldási tervedet. 
  • Higgadtan haladj előre! Ha tudatosan felkészülsz, nem a félelem vezet majd téged, hanem a stratégiád. 

A tapasztalatok szerint a legrosszabb esetekből is ki lehet keveredni, ha van rá egy előre kidolgozott megoldási terved. A kérdés nem az, hogy eljön-e egy nehéz helyzet, hanem az, hogy mennyire vagy felkészülve rá. Ha alaposan felkészülsz, akkor bármi történjék is, képes leszel magabiztosan irányítani a céged jövőjét!

Hogyan tartsd kézben a céged teljesítményét?

Meg tudod mondani bármely tetszőleges napon, hogy meglesz-e a tervcélod? Ha csak az éves beszámoló vagy a havi bevételi adatok alapján tájékozódsz, csak követni tudod a teljesítményt, irányítani nem. Teljesítménymutatók segítségével fogod csak időben látni, hogy be kell-e avatkoznod.

Elolvasom

Ezért bukik meg a külsős ügyvezető

Egy külsős cégvezető felvétele elsőre remek megoldásnak tűnhet. De a valóságban 10-ből 8 ilyen próbálkozás kudarcba fullad. Miért? Nézzük meg, legtöbbször min csúszik el a dolog, és mit tehetsz, hogy elkerüld a leggyakoribb buktatókat.

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.