„Van cél, van elhivatottság… Minden nagy utazás itt indul.”
/Ryan Holiday, amerikai PR-szakember/
Feltette már magának a kérdést, hogy mi ad értelmet a munkával töltött napoknak, heteknek, éveknek – adott eseteben – évtizedeknek, amelyek alatt vállalkozását működteti és építi? A felvetés megkerülhetetlen, a válasz kulcsfontosságú. Nemcsak életminősége, de cége sorsa szempontjából is. A megfelelő válasszal Ön is kiszabadulhat a mókuskerékből.
A legtöbb üzletembernek a napi rutin és az operatív teendők közepette nem marad sem ideje, sem energiája arra, hogy elgondolkodjon azon, miért kel fel és végzi el munkáját felelősségteljesen nap, nap után.
A „mit tegyünk”, „hogyan érjük el” rendre sürgősebbek a „miért” -nél, és kiszorítják azt a megválaszolandó sorskérdések halmazából. Csakhogy ez az állapot hosszútávon nem fenntartható.
Egy komplex szervezetfejlesztési folyamat – amilyen a vállalatépítési program – során elképzelhetetlen, hogy a cégtulajdonos ne fogalmazza meg, mi az a végállapot, amelyet annyira vágyik elérni, hogy képes minden mást annak alárendelni.
A „miért” nem válogat
Egyesek azt vallják, hogy a „miért” kérdés felvetése – mondjuk így – az „üzletiélet-közepi válság” tünete. Ez nem igaz. Sok évnyi tapasztalattal, számos együttműködéssel a hátam mögött állítom: a téma egyformán foglalkoztat negyveneves-, ötvenes-, és hatvanas cégtulajdonosokat.
A holnap tégláról téglára összeillesztéséhez elengedhetetlen tudatosítanunk, mi az, amiért valóban megéri a befektetett energia, és a meghozott áldozat. E tekintetben a kis- és középvállalatok, a nagyvállalatok, de még a multinacionális mamutcégek között sincs különbség.
Eközben mégis azt látom – igen szomorúan – hogy egyre több és több cég kerül eladósorba azért, mert a tulajdonosnak „elege lett”. Vajon ezek az üzletemberek akkor is az eladást választották volna, ha tűpontos vízióval rendelkeznek cégük jövőjét illetően? Kétlem.
A cégtulajdonos iránytűje: a jövőkép
Az a cégtulajdonos, aki képes nagyon pontos választ adni a „miért” kérdésre, világos jövőképpel is rendelkezik. Ott van a fejében annak a majdani vállalatnak a képe, amely felépítésén fáradozik, de látja saját szerepét is ebben a szervezetben.
A jövőkép minősége nagyrészt a tulajdonos lehetőségeinek és személyes preferenciáinak függvénye. Messze nem mindegy, hogy milyen ez a bizonyos jövőkép, de még ennél is fontosabb, hogy ez egyáltalán meglegyen, bármelyik pillanatban előhívható formában.
Azok a tulajdonosok, akik ennek híján vannak, nem dédelgetett elképzelésük megvalósítása közepette látják önmagukat, hanem egy taposómalom rabjaként. Nem túl felemelő. És mivel nem az a megélésük, hogy úton vannak vágyott céljuk felé, nem tudnak töltekezni sem. Elhivatottságuk, lelkesedésük elfogy, energiáik felörlődnek. Nagy kár.
A mókuskerék helyett
Az első lépés, amely segíteni fogja Önt abban, hogy eltávolodjon a mókuskeréktől, a „miért” megválaszolása. Ez pedig – némileg legegyszerűsítve, de – kellően átgondolt jövőkép megalkotását jelenti.
Önnek nincs más dolga, mint összefoglalni, mi a célja vállalkozása építésével, mi volt és mi jelenleg is az értelme a hajtásnak, az átdolgozott hétvégéknek, tizennégy-tizenhat órás munkanapoknak – akár éveken, évtizedeken át!
Most csukja magára az ajtót (most tényleg erre kérem!). Tart, ameddig tart, mérlegelje az alábbiakat – máris könnyebben megtalálja a választ, amelyet keres:
- Milyen történetet mesélnék szívesen a gyermekeimnek, unokáimnak az életemről? Mi a – nem vagyoni értelemben vett – hagyatékom? Fontos számomra az értékteremtés, a cég stabil és kiszámítható növekedésén munkálkodnék, amelyet – visszavonulásomat követően – a túlterheltség kockázata nélkül vehetnek át utódaim?
- Milyen szerepet tölt be a cégem az életemben? Küldetés számomra? A presztízs miatt csinálom? A jövedelemszerzés, a vagyonteremtés és -gyarapítás motivál? Cégtulajdonosként melyik szerepem ad hozzá valódi értéket az életemhez? A stratégáé? Az operatív vezetőé? A szakemberé? Az üzletfejlesztőé? A problémamegoldóé? A szervezetfejlesztőé?
- Mire vágyom öt-tíz éves időtávon? Melyik szerepemen változtatnék, és milyen irányt vennék működésemmel? Operatív feladataim egy menedzsment csapatnak delegálnám? Hogyan nézne ki egy nap, egy hét vagy egy hónap az életemben új szerepkörömben? Több időt szentelnék a családomnak, a barátaimnak vagy a szenvedélyemnek?
Feleljen minél pontosabban, plasztikusabban ezekre a kérdésekre! Ne fukarkodjon a jelzőkkel! Ha egyértelműen kiderül, milyen életet élve látja a jövőbeni önmagát, rögtön lesz egy eszköze, amelyet bármikor segítségül hívhat, amikor úgy érzi, eltévedt, vagy elfáradt a „sűrű erdőben” haladva.
Az Ön cége
Simon Sinek „Kezdj a miérttel!” című könyve nem véletlenül lett világsiker. Jómagam olyannyira hiszek a „miért” kérdés megválaszolásának fontosságban, hogy az idei évtől már nem indítok úgy vállalatépítési programot, hogy ne fogalmaznánk meg jövőképet a tulajdonosi kör bevonásával. A jövőkép a siker megalapozásának egyik kulcseleme, így a téma már a vállalatépítés „alapozó” programfázisában helyet kap. Hogy mi ennek az oka? Egyszerű: Ön.
Vállalkozása ugyanis nem létezne az Ön erőfeszítései, értérendje, üzletfejlesztési meglátásai és elképzelései vagy emberi kapcsolatai nélkül. Cégével kapcsolatos gondolatait személyes tervei és vágyai vezérlik. Ez nem pusztán így van jól, de nem is lehet ez másként.
Az Ön hozzáértése, elkötelezettsége, egészséges becsvágya és önbizalma mellett akár az üzletmenet, akár a szervezetfejlesztés peremfeltétele, hogy Ön nagyon pontosan el tudja mondani, miként képzeli el az életét öt-tíz év múlva. Ahogyan az is, hol van, és milyen szerep jut ebben a vágyott életben cégének. Azok a cégtulajdonosok, akik ezen ismeretek birtokában vágnak bele álmuk valóra váltásába, szignifikánsan jobb esélyekkel indulnak – legyen az előttük álló út bármilyen hepehupás.
Mit vigyen magával ebből a bejegyzésből?
- Ha szabadulna a mókuskerékből, mindenekelőtt tisztázza, pontosan miért dolgozik!
- A miért olyan alapkérdés, amellyel minden cégtulajdonosnak szükséges foglalkoznia.
- A „miért” -re adott válasza csak egy lépés attól, hogy kész jövőképe is legyen.
- Az átgondolt jövőkép a cégtulajdonos iránytűje, amely megvédi attól, hogy kifáradjon.
- Részletes jövőkép nélkül nem képzelhető el semmiféle szervezetfejlesztési folyamat.