Még mindig a beosztottaid munkáját végzed?

Van, hogy csak egy apróság hiányzik ahhoz, hogy a cégeddel szintet lépj. És az is előfordul, hogy a napnál világosabb, hogy mit kell tenni. De az biztos, hogy amíg nem szabadítasz fel időt magadnak, képtelen leszel egyről kettőre lépni. Ehhez pedig jól működő csapat kell, akik felelősséget is átvesznek tőled. Ebben a blogcikkben ennek az egyik leggyakoribb akadályát vettem elő.

Éppen a szervezeti struktúrát raktuk össze a workshopon. Szinte azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy minden információ és döntés a cégtulajdonosnál folyik össze. Miből volt ez egyértelmű (csak szemelvény jelleggel)?

Az ügyfelekkel – nem csak a kiemeltekkel – is ő foglalkozott (a panaszok minden ügyféltől hozzá érkeztek be!). 

  • Mindenkivel ő egyeztetett (külön-külön, mert valaki azt mondta neki, hogy így jobb – operatív irányítás esetén nem az, erről már sokat írtam),
  • Minden döntést ő hozott meg és
  • Az ügyfelekkel – nem csak a kiemeltekkel – is ő foglalkozott (a panaszok minden ügyféltől hozzá érkeztek be!). 
  • Ha tulajdonosként eltűnnél a céged életéből, minden szétesne?

    Ha a szervezet, az emberek és a vezetés alapjai rendben vannak, akkor lesz erőd és tartalékod a stratégiára vagy a teljesítménymenedzsmentre is. 

    Ha képes vagy rendszerben gondolkozni, könnyebben felismered, mely területekhez kell először nyúlni, és mi az, ami valamennyit várhat még. Ez az, amivel a folyamatos tűzoltásnak is elejét veheted, és így nem válhatsz hosszú távon saját céged rabjává

    Pontosan ennek a rendszerszemléletnek az elsajátításában segít az Önjáró Vállalat Online Kurzus, amellyel magasra értékelt személyes mesterkurzusom tudásanyaga vált elérhetővé első alkalommal online formában is. 

Visszatérő jelenség, hogy nem vagy egyedül a cégedben, létrejött egy csapat, de valójában minden téged talál meg. Mielőtt mindent a beosztottakra hárítunk, nézzük meg, hogy legalább mi az a 4 dolog, amit meg kell tenned, ha nem te szeretnéd a beosztottaid munkáját végezni:

  1. Elsőként a vezetés szintjén hozz létre egy egyértelmű felelősségi struktúrát, ahol minden pozícióban tisztán érthető, hogy ki miért felel (nem feladatokat, felelősségeket osztasz ki; ha valódi vezetővel van dolgod, a feladatokat nagyrészt ő kell, hogy meghatározza)
  2. Nevezd ki az embereket a pozíciókba, első körben abból a csapatból, akivel most dolgozol
  3. Egyértelműen – általuk is érthető módon – beszéljétek át, hogy a vezető vagy kulcsember miért fog ezentúl felelősséget vállalni (ez olyan egyértelmű kell, hogy legyen, hogy amikor megkéred, hogy mondja vissza neked, hogy mit értett meg abból, amit te gondoltál, akkor ezt gond nélkül meg tudja tenni úgy, hogy te egyet is értesz a visszahallottakkal)
  4. Értékeld, hogy a kollégáid megfelelnek-e az elvárásoknak, adj visszajelzést, fejlessz vagy hozz személyi döntést 

Ezek hiányában ne lepődj meg, hogy ha a feladatok és a döntések rád szállnak vissza. A valóság az, hogy a legtöbben a második lépéssel kezdik, az 1-2-4 lépéseket pedig teljesen kihagyják. 

3 tévhit a a beosztottakkal kapcsolatban:

  1. Az ő dolguk, hogy eldöntsék, hogy miért vállalnak felelősséget (ez vezetőktől sem várható el, mégis sokszor látom)
  2. Az ő dolguk, hogy megítéljék, alkalmasak-e a feladatra (lehet erről véleményük, de a döntést mindig a közvetlenül vezető hozza meg)
  3. Ha az elvárt teljesítményszinten működnek, elvárható, hogy örökké azon is maradnak (ők emberek, törődést igényelnek, amit te és a vezetőid legalább rendszeres visszajelzések formájában adtok meg nekik; ez segít nekik abban, hogy fenntartsák a teljesítményt)

Hadd adjak egy útravalót, amit ha elvégzel, egy hét múlva világos lesz, hogy hol akadtál el és min kell változtatnod.

Hozz létre most egy checklistát, tedd bele a 4 dolgot, amit megtehetsz azért, hogy egyértelmű legyen a felelősségvállalás a cégedben. Írd hozzá a listát a 3 tévhitről és válassz ki 3-4 embert, aki közepesen teljesít (tehát nem a legjobb és nem a legrosszabb), és vizsgáld meg, hogy bármilyen tévhited felszámolása segíthet-e abban, hogy a megfelelő emberré váljanak a pozíciójukban (pl. kapnak-e visszajelzést, esetleg túl nagy felelősséget tettél rájuk azzal, hogy rájuk bíztad; képesek-e ellátni a pozíciót).

Amennyiben szeretnéd, hogy vállalatod elinduljon a növekedés, fejlődés irányába, (aminek részeként a felelősségeket is pontosítanád), keress engem bizalommal!

Hogyan pihenj cégtulajdonosként a nyaralás alatt – de tényleg

Egy kis- és középvállalkozás vezetése nem könnyű feladat. Még ha sikerül is tulajdonosként delegálnod a feladatokat kollégáknak vagy beszállítóknak, végső soron gyakran rajtad múlik, hogy minden zökkenőmentesen működjön. És amikor problémák merülnek fel, sokszor te vagy az egyetlen, aki valóban képes kezelni azokat.

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.