Hogyan tartsuk meg a vevőinket a mostani vérzivataros időkben?

Oldal Zoltán kinnlevőségkezelési és hitelbiztosítási szakértőt kértem fel, hogy foglalja össze számunkra, hogyan tarthatjuk meg vagy bővíthetjük vevőkörünket, és ezzel párhuzamosan hogyan tudjuk növelni cégünkben a likviditást, amire nagy szükségünk lehet az elkövetkező 1-2 évben. Olyan praktikus intézkedésekről írt, amit minden vállalkozás relatíve gyorsan és elfogadható költségek mellett vehet igénybe. Ne felejtsük, a cél, hogy középtávon is fenntartható működésre kell berendezkednünk, ebben pedig az alábbi javaslatok komoly megfontolásra érdemesek.

A járvány ellen hozott egészségügyi intézkedések kínálat- és kereslet csökkentő hatását megérezzük mind a vevői, a szállítói és munkaerő oldalon is. Egyre gyakrabban fogunk szembesülni azzal a helyzettel, hogy egy-egy vevőnk hosszabb fizetési futamidőt kér. Ha ezt nem tudjuk megadni, akkor keres magának másik szállítót vagy rosszabb esetben kénytelen befejezni a tevékenységét.

Egy másik, de nagyon hasonló helyzet az, amikor a hagyományos piacaink helyett/mellett új piacokra kalandozunk, amire szükségünk lehet, ha eddigi vevőink egy részét elveszítettük. Teljesen új vevők, magas hitelkeret és hosszú fizetési futamidő igények erősen tudják feszegetni az addig kialakult komfortzónánkat.

Mindkét helyzetben azt a kettős feladatot kell megoldani, hogyan finanszírozzuk a megnövekedett vevőállományt, illetve hogyan kezeljük le / emésszük meg a megnövekedett vevői kockázatot.


Egy kereskedő cég első találkozásunk alkalmával sorolta az üzleti lehetőségeket, amelyekbe azért nem vágott bele, mert a lehetséges partnerek az addig megszokotthoz képest nagyságrendekkel nagyobb volument és így hitelkeretet igényeltek. Az ügyfelem végül együttműködésre lépett egy kereskedelmi hitelbiztosítóval, aki a vevői nemfizetési kockázatok nagy részét átvállalta, így a partnerem a szokásos komfortzónáján belül maradva profitálni tudott az elmúlt évek lakásépítési boom-jából.

Ugyanez a szituáció leképezhető a mostani piacvesztési időszakra is, amikor a mi érdekünk (és valahol a felelősségünk) is, hogy a vevőink életben maradjanak. Ugyanakkor a kényszerűen adott hosszabb fizetési határidők vagy új vevők felé nyitás lényegesen megnöveli a vevőállományunk kockázatát, amivel egy prudens tulajdonosnak vagy cégvezetőnek valamit kezdenie kell. Erre egy kitűnő lehetőség a vevői hitelkockázatok kezelésére szakosodott kereskedelmi hitelbiztosítókkal való együttműködés, akik egy csomagban nyújtanak céginformációs, tartozás-behajtási és klasszikus biztosítási szolgáltatásokat.

A vevő „mentés” vagy megtartás másik lába az, hogy a megnövekedett számlaállományt valahogyan finanszírozni kell.

„A mostani kritikus időkben egy hagyományos bankhitel átfutási ideje nem megfelelő, ráadásul most a bankok is óvatosabbak a hitelkihelyezésekkel.”

Szerencsére az elmúlt 10 évben a magyarországi visszkereset nélküli faktorpiac óriási fejlődésen ment keresztül, számos banki- és nem banki szereplő nyújt gyors és kényelmes faktorfinanszírozást. Mivel ez a finanszírozási forma kizárólag hitelbiztosítási támogatás mellett működik, ezért a saját hitelbiztosításunkat fedezetként használva gyorsabbá és olcsóbbá tudjuk tenni ennek a forrásnak a megszerzését.

Ha már eljutottunk odáig, hogy a megszokott pl. 8 napos fizetési futamidő helyett 30-45 napos ütemben állapodtunk meg a vevőinkkel, ezután egy faktorcég bevonásával a számlakibocsátás után akár 1-3 napon belül megkaphatjuk a számláink ellenértékének mintegy 90%-át (a fennmaradó 10%-ot a számla esedékességekor).

Lezárásként a sokszor elcsépelt közhelyet tudom hozni, hogy a nehéz idők nem csak gondot és veszélyt hoznak, hanem új lehetőségeket is a kinnlevőségkezelésünk magasabb szintre emelésével és alternatív finanszírozási formák megismerésével.

Oldal Zoltán

Kinnlevőségkezelési és hitelbiztosítási szakértő, több mint 20 éves pénzügyi pályafutása során dolgozott multinacionális vállalatnál, illetve több középvállalat CFO pozícióját is betöltötte. Ez idő alatt széles körű iparági tapasztalatot szerzett a vegyipar, energetika, építőipar, kereskedelem, FMCG területén. A MOL Csoport első Credit Managereként fontos szerepe volt a Csoport egységes követeléskezelési folyamatának kialakításában. Tanácsadói tevékenysége mellett jelenleg is aktív CFO egy kereskedelmi cégben.

E-mail

Mindenki egyért!

„Mi is történik egy – a „beavatottak” számára rendkívüli értékű, a még tájékozódók számára misztikusnak hangzó – Mastermind csoportban? Miért elengedhetetlen a gyakorlatban beszámolni a

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.