fbpx

Generációváltás kkv-ban: mit tehetek, ha a gyerek nem akarja továbbvinni a céget?

A kkv-generációváltás súlyos probléma Magyarországon. Gondolta volna, hogy az alapítók gyermekei csak az esetek 10-20 százalékában vinnék tovább a céget? Mi lesz a maradék 80-90 százalékkal? Független menedzsment? Hanyatlás? Cégeladás?

Generációváltás életszerűen: amikor az utód nem lesz cégvezető

Feltehetően nincs ma olyan cégvezető-tulajdonos Magyarországon, aki ne hallott volna a generációváltásról, függetlenül attól, hogy aktuálisan érintett-e a témában vagy sem. Szakmai ártalom, hogy én is sokat olvasok a témában és úgy látom, hogy a téma vezérfonala az, hogyan adja át az utódoknak a cég vezetését – vagy a vezetés egy részét (pl. gazdasági terület) – az első generációs alapító. A generációváltás szólhat arról is, hogy miként marad családi tulajdonban egy vállalat azokban az esetekben, amikor az utódok nem képesek, vagy nem alkalmasak arra, hogy cégvezetőként – vagy egyéb meghatározó vezetői pozícióban – vigyék tovább a céget.

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Különböző kutatások készültek már hazánkban és a régiónkban is arra vonatkozóan, hogy az alapítót követő generáció tagjai milyen arányban tervezik átvenni a cég irányítását. Ez csupán 7-20% között van, saját bevallás szerint. Vagyis jó esetben is minden ötödik utódban van ilyen irányultság. Akár sok, akár kevés, ma ez a reális. És mi lesz a maradék 80-90%-kal? Független menedzsmentet hoznak létre? Megvárják a hanyatlást? Esetleg eladásra kerülnek?

Vagyonmegőrzés vagy hanyatlás?

Ne felejtsük, hogy évtizedek alatt létrehozott magánvagyon testesül meg ezekben a cégekben. Hacsak az elmúlás pátosza nem dereng fényesebben a cég és a család hosszú távú jövőképénél, akkor minden esetben kerülendő, hogy – például generációváltási kényszerből – áron alul történjen egy cégeladás vagy elinduljon egy hanyatlási folyamat (utóbbira több példát is látok – cégvezetők, akik már nem próbálnak megtenni minden ésszerű erőfeszítést egy vevő megtartása érdekében, ha az el akar menni; több esetben számukra is komfortos, hogy csökken saját leterheltségük).

Érdemes volna tehát több hangsúlyt helyezni arra, hogy egy értékes cég esetén miként valósítható meg a generációváltás úgy, hogy az utódok felelős tulajdonosi szerepükben teljesedjenek ki. Ne gondolja senki, hogy ez egyszerűbb vagy éppen könnyebb folyamat. Ugyanakkor rengeteg tartalék és lehetőség van abban a 80-90%-ba tartozó vállalkozási körben, akik ezen az úton járhatnak. Megfelelő felkészüléssel ezek közül még több cégben őrizhető meg a családi tulajdonosi irányítás és ezáltal a vagyon a következő generációk javát is szolgálhatja.

Nélkülözhetetlen, hogy a tulajdonosok megtanuljanak ebben a szerepkörben hatékonyan működni (megbízóim részéről fogalmazódott meg már olyan elvárás, hogy erre tanítsam meg őket és utódaikat). Ez azért sem triviális, mert a mai cégtulajdonosok túlnyomó részének sosem kellett elvárásait, jövőképét a cég menedzsmentje felé kommunikálni, őket számon kérni, motiválni, stb. És utódaik sem okvetlen láttak erre pozitív példát, hacsak nem szereztek tapasztalatot ilyen szerepkörben a családi vállalkozáson kívül, ugyanakkor megtanulhatják, hogyan nőjenek bele felelősséggel ebbe a szerepbe.

A témában megjelent egy publicisztikánk a Világgazdaság újságban, amelyet itt érhetsz el:

https://www.vg.hu/velemeny/publicisztika/elottem-az-utodom-avagy-a-sikeres-cegorokles-titka-2-3649393/

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!

Szeretne többet megtudni arról, hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Iratkozzon fel és nyerjen hozzáférést minden vállalatépítési videóhoz, eszközhöz és szakmai háttéranyagokhoz!