Így növelje cége értékét, akár eladja, akár nem

„Nincs titok. A siker a felkészülés, a kemény munka, és hibáinkból való tanulás eredménye.”
/Colin Powell, az USA egykori külügyminisztere/

Semmi sem ad olyan pontos információt cége valós értékéről, mint a piac. Tulajdonosként attól függetlenül érdemes a vállalata értékét növelő intézkedéseket tennie, hogy van-e eladási szándéka vagy sem. Azt is elmondjuk, hogy miért és azt is, hogy mit ne hagyjon a 24. órára! Íme, néhány gyakorlati tanács, ha vállalkozásából a legtöbbet szeretné kihozni!

cegertek, cegeladas, tranzakcio, cegertekesites, uzletreszertekesites
A cégérték növekedés szabályai éppoly ismertek, mint egy sakkjátszámában. A tudatos pozícióépítés mindkét esetben már az elején elkezdődik.

Cégtulajdonosként vállalata jó eséllyel olyan Önnek, mintha a gyermeke volna. Ez teljességgel érthető, hiszen évtizedek – adott esetben egy fél élet – munkája fekszik a gazdasági társaságban, és annak sikerében.

És ezen a ponton meg kell említenem egy számomra érthetetlen ellentmondást. Azt tapasztalom, hogy miközben a tulajdonosok nagyrészt Önhöz hasonlóan viseltetnek cégük irányában, többségük mégsem lép annak érdekében, hogy vállalatát tudatosan minél értékesebbé, akár minél több potenciális – vagy elképzelt – vevő számára vonzóvá tegye.

Pedig ezeknek az intézkedéseknek nem pusztán egy piaci próbatétel során van jelentőségük! Mivel tervezhetőbb, kiszámíthatóbb, átláthatóbb és kockázatmentesebb működést eredményeznek, rendkívüli módon megkönnyítik Ön és kollégái hétköznapjait – egy immár növekedő cégben.

Jól hangzik? Mindjárt elmondom, pontosan mit kell tennie, hogy mindezt elérje, de előbb jöjjön még egy kulcsfontosságú tényező: az idő!

Az idő tényező

Minthogy az értéknövelő átalakítások átfutási ideje akár két év is lehet, kulcsfontosságú, hogy ne hagyja ezeket az utolsó pillanatra! A legnagyobb erőfeszítés is hatástalan marad, ha kevés az idő ahhoz, hogy éreztesse hatását. Nem szólva arról, mivel jár, ha a tulajdonos tétlen.

Egy ismerősöm nemrég eladta a cégét. Nem tett azonban semmit azért, hogy nagyobb keresletet generáljon vállalkozása iránt. Nem végezte el azokat az átalakításokat sem, amelyekkel csökkenthette volna lehetséges vevői számára az akvizícióval járó kockázatokat.

A cég az éves eredménye kétszeresénél is alacsonyabb áron kelt el. Ez konzervatív becslés szerint is kevesebb, mint a fele annak az összegnek, amennyit eladóként kaphatott volna, ha „elvégzi a házi feladatát”. A kétszázmillió forintos éves nyereségű vállalkozás eladásakor négyszázmillió forintos bevételt nem realizált. Nagy kár, ugye?

Eggyel jobb a helyzet azon cégeknél, amelyek készülnek ugyan az értékesítésre, de azt az utolsó percre hagyják. Ők a vállalat eladása előtt három-hat hónappal, egy tranzakciós tanácsadóval kísérlik meg a gazdasági társaság működésének javítgatását.

A szakzsargon ezt „window dressing”-nek, azaz kirakatrendezésnek hívja. Vonatkozhat pénzügyi jelentések áttekinthetővé tételére, gyorsan csökkenthető jogi kockázatok felszámolására, és még egy sor olyan műveletre, amely alapvetően hasznos, de az üdvösséghez kevés. Csakhogy egy komoly vevő mindig a kirakat mögé néz, és könyörtelenül beárazza a hiányosságokat…

Ha Ön tétlen, vagy későn eszmél, egy piaci megmérettetésen a potenciális vevői az elérhető legmagasabb összeg alá fogják értékelni cégét. Kulcsfontosságú tehát, hogy ne a huszonnegyedik órában kezdjen bele az értéknövelő változtatásokba, ezekre tudniillik egy-két évet kell számolnia.

Ne feledje: azzal, hogy akcióba lép, egyszersmind versenyképesebbé is teszi a cégét, és ez független attól, tervezi-e az vállalat eladását, vagy esze ágában sincs! Meg is mondom, miért! Lássuk, melyek a főbb értéknövelő intézkedések!

Egy vállalatértékesítés során számos olyan jogi és adózási kérdés merül fel, amiket nem érdemes a 24. órára hagyni. Társblogunk a Jalsovszky Taxatív ezekből gyűjtött össze párat.

1. Állítson fel menedzsmentet!

Egy cég értékének legmeghatározóbb eleme, hogy képes-e üzletmenetét a tulajdonos-cégvezető jelenléte nélkül eredményesen fenntartani. Kompetens és önállóan működő igazgatók híján a tulaj az üzleti siker egyszemélyi letéteményese, a vállalat növekedése nélküle a későbbiekben igen kétséges.

És mivel Ön – a tulajdonos-cégvezető – nem képezheti adásvétel tárgyát, egy felkészült befektető vagy a „kézivezérlésű” vállalatért kínált summát csökkenti, vagy ragaszkodik az Ön szerepvállalásához még évekkel a tranzakciót követően is. Megeshet az is, hogy a vételár egy részének kifizetését Ön további jelenlétéhez köti. Jó pár cégben építettem már menedzsment csapatot. Nagyjából két évet vesz igénybe. Sokszor megkaptam, hogy „megy ez gyorsabban is”, ám végül mindig legalább ennyi ideig tartott. Még a megfelelő szakemberek megszerzésénél is időigényesebb, hogy a csapat összeérjen, és a vezetők ténylegesen átlássák területüket. Innentől kezdve viszont az értékteremtés fénysebességre kapcsol!

2. Javítson az átláthatóságon, dolgozzon ki kontrollokat és egyéni teljesítménymutatókat!

Amikor cége teljesítményének átláthatóságán javít, kontrollokat dolgoz ki a menedzsment, a működés, a pénzügy vonatkozásában, vagy egyéni teljesítménymutatókat határoz meg, nem egyszerűen egy lehetséges vevő számára teszi vállalata eredményességét nyomon követhetővé.

Cége eladásának még csak a tervei között sem kell szerepelnie ahhoz, hogy mindezt érdemes legyen meglépnie. Busásan megtérülő ráfordítás ez, amely jó szolgálatot tesz Önnek. Hiszen cégvezetőként csak úgy hozhat valóban tudatos és megfontolt döntéseket, ha pontosan átlátja vállalata pénzügyeit. A megfelelő pénzügyi kimutatások, és az üzleti teljesítmény értékelésére alkalmas mutatószámok – KPI-ok – birtokában például kétséget kizáróan és idejekorán felismerhető, ha egy-egy befektetés költségei elszállóban vannak vagy éppen egy vonzónak tartott termék piacra történő bevezetése nem hozza az elvárt eredményeket. Az átláthatóság forintosítható – úgy a napi üzletmenetben, mint a piacon.

3. Alakítson ki növekedési stratégiáját, tegye bemutathatóvá elért eredményeit!

„Kérői” számára csak még vonzóbbá varázsolja vállalatát, ha cége rendelkezik növekedési stratégiával, illetve a növekedési utat reálisan bemutató jövőképpel. Ez maga a bizonyság arról, hogy az üzletben közép- és hosszútávon is van fantázia.

A növekedési stratégiát persze illik alátámasztani termék- vagy szolgáltatásfejlesztési elképzelésekkel, amelyek legyenek bármilyen nagyratörők, lényeges, hogy a valóság talaján álljanak.

A növekedési stratégiájukat megtervező és végrehajtó vállalatok partnereik, finanszírozóik és befektetőik szemében „kitűnnek a tömegből”, konkurenciájukhoz képest a különbség piaci árukban már egy középvállalkozás esetén is százmilliókban mérhető. 

Összegezve

A cégérték növelő átalakítások akkor is megtérülnek, ha Ön nem tervezi vállalata piaci megmérettetését. Olyan rendszerszintű újítások ezek, amely révén Ön nyugodtabban fog aludni.

Érdemes azonban jó előre hozzákezdenie ezekhez a változtatásokhoz. Vagy azért, mert végig vitelük időigényes folyamat, vagy azért, mert – természetüktől fogva – nem azonnal éreztetik hatásukat.

Folyományukként azonban vállalkozása kiszámíthatóbban, tervezhetőbben, átláthatóbban és kockázatmentesebben működik majd, mint korábban valaha. Megéri, ugye?

Mit vigyen magával ebből a bejegyzésből?

  • A cégérték növelő intézkedések megtérülése független az eladási szándéktól.
  • Ne késlekedjen a változtatásokkal, lépjen akcióba időben!
  • Vállalata vezetésére hozzon létre kompetens menedzsment csapatot!
  • Javítson cége átláthatóságán, dolgozzon ki kontrollokat és egyedi teljesítménymutatókat!
  • Alkossa meg vállalkozása jövőképét, és tegye bemutathatóvá eddigi eredményeit!

Mindenki egyért!

„Mi is történik egy – a „beavatottak” számára rendkívüli értékű, a még tájékozódók számára misztikusnak hangzó – Mastermind csoportban? Miért elengedhetetlen a gyakorlatban beszámolni a

Elolvasom

Készen állsz a szintlépésre?

Hamarosan eléhetővé tesszük a legközelebbi szemináriumunk helyét és idejét. Kérj értesíts, hogy ne elsőként értesülhess.