Az új év eleje mindig jó alkalom arra, hogy áttekintsd, mennyire sikerült elérni a tavalyi céljaidat, és tanulj az eredményekből. Ehhez még most sincs késő. Az alábbiakban néhány tanulságot osztok meg, amiket az elmúlt években általam tartott workshopokon gyűjtöttem össze cégtulajdonosokkal együtt dolgozva.
1. Pontosan meghatározott célok és elvárások
Talán te is jártál már úgy, hogy egy problémára gyors megoldást találtál, de az igazi gond nem oldódott meg. Ez gyakran az elnagyolt célkitűzések és elvárások miatt történik. Ha a céljaid nem elég részletesek, nehezen tudod mérni, mennyire sikerült azokat megvalósítani. Ugyanez igaz az elvárásokra: ha homályos elvárásokat fogalmazol meg a beosztottjaid felé.
Például, ha a célod csupán annyi, hogy „kollégák felvétele”, az nem elég konkrét. Ellenben, ha úgy fogalmazod meg, hogy „két műszaki előkészítő felvétele és betanításuk az ajánlatadási folyamatba”, akkor pontosan tudni fogod, mikor érted el a célodat.
2. Menedzseld a teljesítményt – ne csak követsd
Tudod, melyik üzletágad vagy terméked mekkora hozzájárulást jelent a céged eredményéhez? Ha nincs rálátásod az egyes területek teljesítményére, nehezen tudsz stratégiát alkotni vagy a források elosztásáról (pl. marketing vagy beruházás) dönteni. Például, ha gyártó céged van, akkor pontosabban tudod tervezni a kapacitást, ha rendszeresen nyomon követed a megrendeléseket. Így elkerülöd, hogy drága erőforrásokat alul- vagy túlhasználd.
A pénzügyi előrelátás szintén nagyon fontos. Tudd, hogy várhatóan mikor milyen bevételek érkeznek be és az alapján ütemezd be a fejlesztéseket!
3. Fejlesztésekre fordított idő
A növekedés gyakran azzal jár, hogy koncentráltabb munkavégzést kíván meg tőled és csapatodtól. Ezt kétféle módon tudod legjobban támogatni:
- Feszesebb szervezeti működés: egyértelművé teszed a szervezetben (elsőként vezetői szinten), hogy ki miért felel és ki milyen eredményeket vársz el tőle. Ha itt nem marad el a rendszeres számvetés, több órád is fel fog szabadulni, amelynek elsődleges forrása az általad a beosztott vezetőidre delegált feladatokból származik.
- Az időgazdálkodási képességek egységes fejlesztése a vezetői csapatodban: engem olykor meglep, hogy milyen sok erőfeszítést tesznek tulajdonosok és vezetőik a napi feladatokba, miközben nem használnak egyszerűen megtanulható időgazdálkodási eszközöket. Az egyik orosházi projektcég megbízóm például már a Vállalatépítési Program első napját követően bevezette a napi és 12 hetes feladatmenedzsmentet. Ez egyértelművé tette, hogy melyek a cégszintű prioritások, és azt is eldöntötte a csapat, hogy mivel ér rá majd a következő negyedévben foglalkoznia. A vezetés úgy teremtett időt, hogy közben semmilyen üzleti cél nem szenvedett kárt. Azt javaslom, hogy mielőbb kezdj el ilyen egyszerű technikákat megtanulni és lépésről-lépésre honosítsd meg azokat a szervezetedben.
+1 Reális célkitűzések
A túlfeszített vagy alálőtt célok egyaránt problémásak. Az alálőtt célok lehetőségeket hagynak kiaknázatlanul, míg a túlzó elvárások frusztrációt okozhatnak a csapatodban. Tűzz ki olyan célokat, amik elérhetők, de kihívást is jelentenek!
A kulcslépések röviden:
- Tárj fel tanulságokat az elmúlt évből, és ezek alapján tervezd meg a következő évedet.
- A tervezés nem varázslás, hanem a vágyott jövő tudatos előkészítése.
- Pontos célokkal és kontrollált folyamattal tudod a legjobban elérni, hogy a céged kiszámíthatóan működjön.
- Mindig hagyj időt a fejlesztésre, és ne félj ráfordítani a szükséges erőforrásokat. Ehhez valósíts meg feszes szervezeti működést és fejleszd a csapatod időgazdálkodási képességeit.
- Határozz meg reális célokat!